ناهیده پدرام گل فروش

ناهیده پدرام؛ یگانه دختر گل‌فروش در مزارشریف

محمدجان آریا

14 February 2021

عشق بر گل کاکتوس ناهیده پدرام را واداشته است که دکان گل‌فروشی را در شهر مزارشریف، مرکز ولایت بلخ برای علاقه‌مندان گیاهِ کاکتوس باز کند. او تنها دختری است که از دو ماه به این‌سو مصروف فروش گل در قلب ولایت بلخ است. ناهیده در شهری دکان گل‌فروشی ویژۀ خود را باز کرده است که همه‌ساله در آن چهل روز جشن گل‌سرخ برگزار می‌شود. اکنون بلخ در کنار جشن‌های مناسبتی‌، تپه‌های سرسبز با گل‌های سرخ وحشی، میلۀ نوروز، دختری را نیز در خود دارد که برای باشنده‌گان این ولایت در روز «عاشقان» گل مرسل و در روزهای دیگری گل، گیاه و کاکتوس می‌فروشد.

ناهیده پدرام، صاحب‌ دکان گل‌سرا در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که از نوجوانی علاقه‌مند پرورش گل و گیاه کاکتوس بوده و همیشه این گیاه را در خانه و اتاق با خود داشته است. او می‌افزاید که دیگران نیز از او درخواست گل کاکتوس را می‌کردند. ناهیده با ابراز این مطلب بیان می‌کند که آهسته‌آهسته در کنار پرورش گیاه کاکتوس، در قسمت تکثیر آن نیز تجربه پیدا کرده است. او علاوه می‌کند که در گذشته برای شماری از دوستان و نزدیکانش کاکتوس را در خانه پرورش می‌داد.

بانو پدرام پیش از گشایش دکان گل‌فروشی از سوی دفتر زنان سازمان ملل متحد در شهر مزارشریف، دوره‌های آموزشی پرورش گل و گیاه را نیز فراگرفته است. همچنان این سازمان ناهیده را برای گشایش دکان گل‌فروشی همکاری مالی کرده است. او بیان می‌کند که از نوجوانی به این‌سو مفکورۀ گشایش دکان گل‌فروشی را در سر می‌پروراند تا این‌ که در نخستین‌ فُرصت ممکن این مفکورۀاش را در عمل ثابت ساخت.

ناهید در کنار پرورش کاکتوس و فروش گل، دانش‌جوی سال چهارم رشتۀ انجینیری در یکی از دانشگاه‌های خصوصی در شهر مزار شریف است و شغل تازه‌اش را با حمایت خانواده‌اش آغاز کرده است. بانو پدرام ۲۲ سال دارد و به ‌عنوان فروشندۀ زیبایی طبیعت، نسبت به جامعه بدبین نیست. او خاطرنشان می‌سازد که در دو ماه گذشته در جریان کار با موانع و چالش‌های جدی روبه‌رو نشده است. او تشریح می‌کند که هنوز بیش‌ترین گل‌فروشان مرد از فعالیت او آگاه نیستند و از همین‌رو در آینده انتظار رقابت از سوی مردان را نیز دارد.

ناهیده در حدود یک‌صد هزار افغانی را سرمایه‌گذاری کرده و کارش نیز در حال ‌توسعه است. او توضیح می‌دهد که گل‌های کاکتوس، مرسل، شبو و مرنجان در بلخ فروش بیش‌تری دارند. به گفتۀ بانو پدرام، او در دکانش گل‌های تازه را به فروش می‌رساند؛ نه گل‌های مصنوعی. ناهیده در حال حاضر گیاه کاکتوس‌ صدفی و ستونی را پرورش می‌دهد و برای روز عاشقان مقدار زیادی از گل‌های تازۀ مرسل را از کشور اوزبیکستان وارد شهر مزارشریف کرده است.

این دختر گل‌فروش می‌گوید که در روز عاشقان گل‌های مرسل را به گونۀ سیار نیز به فروش می‌رساند. در حال حاضر این بانوی جوان دو کارمند مرد نیز استخدام کرده است که او را در قسمت پرورش گل و حمل‌ونقل لوازم همکاری می‌کنند. ناهیده اشاره می‌کند که تصمیم دارد در آیندۀ نزدیک شماری از دخترخانم‌های علاقه‌مند به گل و گیاه را نیز جذب کار خود کند.

گل‌فروشی از سوی زنان، شغل تازه‌یی در ولایت بلخ است و همین‌گونه گیاه کاکتوس نیز هنوز در میان مردم ناشناخته است. پرورش این گیاه در یک دهۀ پسین بیش‌تر در شهرهای کابل و هرات در میان جوانان روشن‌فکر رواج یافته است. اما نگه‌داری و پرورش‌ گل‌های دیگری از سال‌های دور در میان شهروندان کشور به ‌عنوان یک فرهنگ رواج داشته است.

ناهیده به این باورست که بیش‌تر محبوبیت گیاه کاکتوس در میان شماری از مردم برمی‌گردد به یژه‌گی‌های درمانی این گیاه. به باور او، گل و گیاه کاکتوس باعث جذب موج‌های برقی می‌شود. او تشریح می‌کند که گروه کاری‌اش از راه‌های گوناگونی مانند شبکه‌های اجتماعی و حضوری دربارۀ ویژه‌گی درمان گیاه کاکتوس به مردم آگاهی نیز می‌دهند. این گل‌فروش جوان از همنوعان خود می‌خواهد که باید دنبال ایده‌های‌شان بروند و آنان را به واقعیت تبدیل کنند. او به ‌عنوان یک دختر، مفکوره، آماده‌گی و سنجش را سه‌ ضلع پیروزی در تجارت می‌داند.

در همین‌حال، شماری از باشنده‌گان شهر مزارشریف نیز از گل‌فروشی ناهیده پدرام استقبال می‌کنند و این کار او را به عنوان یک رویداد فرهنگی در ولایت بلخ توصیف می‌کنند.