نجیببه

نجیبه؛ نخستین پولیس زن در جوزجان که مدال شجاعت دریافت کرد

محمدجان آریا

16 November 2020

نجیبه نور دلاوری، نخستین پولیس زن در ولایت جوزجان است که از سوی ریاست جمهوری مدال افتخاری «شجاعت» را دریافت کرده است. خانم دلاوری پیش از پیوستن در صفوف پولیس خانواده‌اش را از ساحۀ زیر حاکمیت طالبان بیرون کشید. پدر خانم دلاوری نیز در صفوف طالبان می‌رزمید، اما اکنون دست از جنگ کشیده است.

نجیبه نور دلاوری شش سال پیش با شش خواهر، برادر و مادرش از ولسوالی قوش‌تپۀ ولایت جوزجان از زیر سایۀ حاکمیت گروه طالبان به شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان آمد. خانم دلاوری در نخستین روزهای اقامتش در جوزجان به صفوف پولیس پیوست و کارش را به ‌عنوان سرباز در فرماندهی پولیس ولایت جوزجان آغاز کرد.

سربازی نجیبه نور دلاوری برمی‌گردد به زمانی که پدرش هنوز جزو از جنگ‌جویان گروه طالبان در ولسوالی قوش‌تپه بود. اما خانم نجیبه در شهر شبرغان تصمیم گرفت تا سرنوشت خانواده‌اش را طور دیگری رقم بزند. پدر نجیبه نیز پس از مدتی به مشورت دخترش سلاح خود را بر زمین گذاشت و از جنگ دست کشید و دیگر هرگز در ‌صف جنگ‌جویان طالبان قرار نگرفت.

نجیبه نور دلاوری دختر بزرگ خانواده‌ است. او در شش سال گذشته در کنار خانواده‌اش به موفقیت‌های زیادی دست یافته است. او برای آموزش‌های مسلکی – نظامی به کشور ترکیه نیز رفته است و در شش سال گذشته از سربازی به افسری ارتقا کرده است. اکنون تازه‌ترین دستاورد او دریافت مدال افتخاری «شجاعت» است که از سوی ریاست جمهوری برایش داده شده است.

خانم نجیبه در بخش‌های مختلف فرماندهی پولیس ولایت جوزجان وظیفه اجرا کرده است. او از این پیش مسوول حل کشیده‌گی‌های خانواده‌گی در مدیریت جنایی پولیس ولایت جوزجان بود و اکنون به سِمت سرپرست دفتر آمریت امنیت ولایت جوزجان وظیفه اجرا می‌کند.او بیان می‌کند که در چهار ماه گذشته کارهای ناتمام زیادی را به ‌عنوان سرپرست دفتر آمریت امنیت جوزجان انجام داده است که از جمله صدور جلب‌ برای مجرمانی است که در چندین سال گذشته بنابر دلایل نا روشنی صادر نشده است.

خانم دلاوری توضیح می‌دهد که در بخش جرایم جنایی پرونده‌های زیادی را تکمیل کرده است و از همین‌رو، به ‌عنوان نخستین پولیس زن در جوزجان مدال افتخاری شجاعت به او اعطا شده است. لومری سارن نجیبه نور دلاوری خوش‌حال است از این ‌که جزو از افسران پولیس ولایت جوزجان به شمار می‌رود. او می‌گوید: «از طریق رسانه‌ها به ‌عنوان یک پولیس با مسوولیت با مردم نزدیک شدم و حالا مردم به من احترام می‌گذارند.» به گفتۀ او، هیچ ‌گاهی در شهر و یا شبکه‌های اجتماعی از سوی مردم توهین نشده است.

اما این روایت این ‌گونه نیست که برای نجیبه هیچ چالشی  وجود نداشته باشد. او بارها از سوی مخالفان مسلح دولت تهدید به مرگ شده است. نجیبه نور دلاوری توضیح می‌دهد که مخالفان مسلح دولت او را با تماس‌های پیهم تهدید به مرگ کرده‌اند. او اما هیچ ‌گاهی از انجام وظیفه‌ شانه خالی نکرده است. خانم دلاوری توضیح می‌دهد که حتا شکایتش را نیز به گونۀ رسمی نزد هیچ نهادی ثبت نکرده است. او نمی‌خواهد با این تهدیدها از کارش دست بردارد و یا برای بیرون شدن از کشور برای خود پرونده بسازد.

این سرباز زن اضافه می‌کند که همانند زنان دلیر دیگری در افغانستان باقی خواهد ماند و بنابر لزوم‌دید وزارت امور داخله در هر گوشۀ کشور به مردم خدمت خواهد کرد. خانم دلاوری نیز مانند بیشتر شهروندان کشور خواهان برقراری صلح است و از جنگ‌جویان گروه طالبان می‌خواهد که دیگر شهروندان کشور به قتل نرسانند. او منتظر نتیجۀ گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر است.

خانم دلاوری آرزو دارد به ‌عنوان یک افسر پولیس در دورترین نقطۀ کشور وظیفه اجرا کند. او اکنون وظیفه‌اش را با رویای رسیدن به کرسی فرماندهی پولیس به ‌پیش می‌برد. خانم دلاور به این باور است که روزی برای نخستین بار به ‌عنوان یک پولیس زن، فرمانده پولیس یکی از ولایت‌های کشور برگزیده خواهد شد. او اما باور دارد که باید بیش‌تر و صادقانه‌تر کار کند تا خودش را به موفقیت‌های بیشتر نزدیک بسازد.

در همین ‌حال، مسعود ندیم، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت جوزجان می‌گوید که رهبری پولیس ولایت جوزجان نجیبه نور دلاوری را مستحق مدال افتخاری شجاعت می‌داند. او تأیید می‌کند که ریاست جمهوری این مدال را به ‌پاس خدمات و اجرای وظیفۀ صادقانه به این خانم اهدا کرده است و او نخستین پولیس زن در ولایت جوزجان است که مدال افتخاری شجاعت را دریافت می‌کند.

این در حالی است که نجیبه نور دلاوری تنها زنی نیست که در صفوف نظامی وظیفه اجرا می‌کند. هم‌اکنون نزدیک به ۸۰ زن دیگر در بخش‌های مختلف فرماندهی پولیس ولایت جوزجان وظیفه اجرا می‌کنند.