جشنواره فیلم لاجورد

نخستین جشنوارۀ ملی فیلم «لاجورد» به ابتکار افغان‌فیلم در کابل گشایش یافت

neshananews

21 November 2020

نخستین جشنوارۀ ملی فیلم لاجورد به ابتکار ریاست «افغان‌فیلم» با اشتراک صدها سینماگر، فیلم‌ساز و هنرمند در کابل گشایش یافته است. هنرمندان و سینماگران از داخل و بیرون کشور در مراسم گشایش این جشنواره شرکت کرده‌اند. جشنوارۀ لاجورد قرار است تا ده روز دیگر ادامه یابد.

صحرا کریمی، رییس افغان‌فیلم امروز (شنبه، اول قوس) در مراسم گشایش این جشنواره می‌گوید که 77 حلقه فیلم در ژانرهای داستانی، مستند و انمیشین در جشنوارۀ ملی فیلم لاجورد به نمایش گذاشته می‌شوند. این فیلم‌ها افزون بر تالار خانۀ فرهنگ روسیه در دهمزنگ کابل، در هشت محل دیگر این شهر نیز به نمایش گذاشته خواهند شد.

فیلم «مرغ طوفان» که زنده‌گی ظاهر هویدا، هنرمند فقید کشور را به تصویر کشیده است، نخستین فیلمی است که در این جشنواره به نمایش گذاشته می‌شود. خانم کریمی می‌افزاید که 55 حلقه فیلمی که از سوی سینماگران کشور در ژانرهای گوناگون تهیه شده‌اند، در این جشنواره به رقابت گذاشته می‌شوند.

رییس افغان‌فیلم خاطرنشان می‌سازد که جشنوارۀ ملی فیلم لاجورد به ابتکار ریاست افغان‌فیلم و همکاری مالی چندین نهاد خصوصی برگزار شده است. خانم کریمی برداشتن فاصله میان سینماگران و مخاطبان سینما و همچنان ترویج فرهنگ تماشای فیلم‌ میان شهروندان کشور را از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره عنوان می‌کند.

رییس افغان‌فیلم ابراز امیدواری می‌کند که این جشنواره به بستری بدل شود که توجه دولت، بخش خصوصی و شهروندان کشور را به صنعت سینما و فیلم‌سازی جلب کند.

در همین حال، مریم جهان‌بین، رییس این جشنواره می‌گوید که 210 فیلم در ژانرهای گوناگون برای رقابت در این جشنواره فرستاده شده‌اند، اما از این میان تنها 55 فیلم برتر از سوی هیأت گزینش این جشنواره انتخاب شده‌اند تا در نخستین دور این رقابت‌ها به نمایش گذاشته شوند.‌

همزمان با این، محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ جشنوارۀ فیلم «لاجورد» را زمینه‌‌یی توصیف می‌کند که توجه به صنعت سینما و فیلم‌سازی را در کشور تقویت خواهد کرد. آقای زهیر از بخش خصوصی می‌خواهد که در کنار دولت به صنعت سینما توجه کنند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ تأکید می‌کند که صنعت سینما در جریان نیم قرن گذشته در اولویت کاری دولت و بخش خصوصی قرار نداشته و از همین‌رو، آن چنانی که می‌بایست، انکشاف نکرده است.

آقای زهیر دوام جنگ را مانع اصلی کم‌توجهی به صنعت سینما عنوان می‌کند. به سخن او، بی‌توجهی به صنعت سینما و فیلم‌سازی در کشور سبب شده است که افغانستان به کشور مصرف‌کنندۀ فیلم‌های بیرونی بدل شود.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ با اشاره به وضعیت نامطلوب سینماها در کشور یادآور می‌شود که این وزارت طرحی را روی دست گرفته است که بر اساس آن مدیریت سینماهای کشور از شهرداری گرفته شود و به وزارت اطلاعات و فرهنگ سپرده شود. به باور او، در صورتی که مدیریت سینماها از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ صورت بگیرد، سینما و صنعت فیلم در کشور جان تازه‌یی خواهد گرفت.

در همین حال، رویا سادات، فیلم‌ساز شناخته شدۀ کشور برگزاری جشنوارۀ فیلم لاجورد را یک اقدام بی‌پیشینه‌یی از سوی ادارۀ افغان‌فیلم توصیف می‌کند. به گفتۀ او، برگزاری این جشنواره می‌تواند سینماگران کشور را بیشتر از پیش در عرصۀ فیلم‌سازی دلگرم بسازد.

گفتنی است که نخستین جشنوارۀ ملی فیلم لاجورد در حالی در کابل گشایش یافته است که پایتخت کشور در جریان امروز گواه دو رویداد انفجاری و اصابت 23 فیر راکت در نواحی مختلف کابل بوده است. سینماگران اما به این باورند که برگزاری جشنواره‌های سینمایی حتا در جریان جنگ می‌تواند چهرۀ شهر را تلطیف کند.