نسل کشی هزاره ها

نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید؛ کارزاری که توجه صدها هزار کاربر توییتر را جلب کرده است

neshananews

05 June 2021

نویسنده: عبدالجلیل سروش

صدها هزار کاربر شبکۀ اجتماعی تویتر به کارزار «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» پیوسته‌اند. بیشتر کاربرانی که از این کارزار حمایت می‌کنند، شهروندان افغانستان در داخل و بیرون از کشور هستند. آنان از سازمان ملل متحد می‌خواهند که به نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان توجه کند.

این کارزار بامداد امروز (شنبه، پانزدهم جوزا) در کانال تویتر به راه افتاده است. صدها هزار کاربر تویتر در داخل و بیرون از کشور هشتگ «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» را تا این دم بازنشر کرده‌اند.

در این کارزار به رویدادهای انفجاری، حمله‌های مسلحانه و کشتار گروه قومی هزاره در افغانستان از جمله چندین حملۀ مرگ‌بار تروریستی بر مرکزهای آموزشی، زایشگاه و مکان‌های عمومی اشاره شده است.

افرادی که به این کارزار پیوسته‌اند، ادعا دارند که هرچند تروریسم از همۀ اقوام ساکن در افغانستان قربانی گرفته است، اما هزاره‌ها به گونۀ هدف‌مند و نظام‌مند قربانی می‌شوند.

در این کارزار از حمله‌ بر زایشگاهی در غرب کابل، حمله بر مرکزهای آموزشی موعود، کوثر دانش در منطقۀ هزاره‌نشین در دشت برچی، حمله بر مکتب دخترانۀ سیدشهدا در غرب کابل و حمله بر مرکزهای مذهبی و ورزشگاه‌ها در این نقطۀ پایتخت اشاره شده است که مصداق نسل‌کشی است.

شمار دیگری از حامیان این کارزار به گروگان‌گیری و قتل مسافران هزاره در شاهراه‌های منتهی به ولایت‌های مرکزی یادآوری کرده‌اند که بیشتر آنان پس از تثبیت هویت قومی سر بریده شده و یا تیرباران شده‌اند.

حامیان این کارزار تویتری از دولت افغانستان و جامعۀ جهانی به ویژۀ سازمان ملل متحد می‌خواهند که به نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان اذعان کنند و آن را به رسمیت بشناسند. به باور آنان تا زمانی که کشتار هدف‌مند و نظام‌مند گروه قومی هزاره به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخته نشود، تدابیر پیش‌گیرانه‌یی برای جلوگیری از آن روی دست گرفته نخواهد شد.

این در حالی است که سران حکومت افغانستان به این باورند که همۀ گروه‌های قومی از سوی گروه‌های تروریستی و خشونت‌طلب کشته می‌شوند و این گروه در کشتار شهروندان کشور استثنا قایل نیستند.