221666478_2948491875411891_9077369688869009100_n

نشست فوری شورای امنیت؛ نمایندۀ ویژۀ ملل متحد از بحران بشری درافغانستان هشدار داد

neshananews

07 August 2021

شورای امنیت سازمان ملل متحد، در پیوند به وضعیت امنیتی افغانستان  نشست فوری برگزار کرده است.

طبق یک خبرنامۀ یوناما، این نشست دیروز(جمعه، پانزدهم اسد) دایر شده است. اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمول نماینده‌گان امریکا، بریتانیا و چین در این نشست حضور داشته‌اند.

دیبورا لیونز، نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد برای افغانستان که از طریق ویدیو کنفرانس در این نشست صحبت کرده از وقوع بحران بشری در افغانستان هشدار داده است.

به نقل از خبرنامۀ یوناما، خانم لیونز می‌گوید، در ماه‌های اخیر روند صلح افغانستان به شکل ناامید کننده‌یی با بن‌بست روبرو شده و دامنۀ خشونت‌ها از ولسوالی‌ها دور دست به داخل شهرها کشیده شده است.

او طالبان را به نقض گستردۀ حقوق بشر و کشتار غیر نظامیان متهم کرده و گفته است که در کمتر از یک هفتۀ اخیر بیش از صد غیر نظامی در ولایت هلمند در پی حمله‌های این گروه کشته شده‌اند.

نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد خواستار اقدام فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جلوگیری از ادامۀ حمله‌های طالبان در بزرگ شهرها شده است. او تأکید کرده که این شورا باید یک قطع‌نامۀ فوری را در پیوند به حمله‌های طالبان در شهرهای بزرگ افغانستان صادر کند.

خانم لیونز، همچنان از اعضای این شورا در خواست کرده است که طالبان را به ادامۀ گفت‌وگوهای صلح و برقراری آتش‌بس بشردوستانه در افغانستان ترغیب کنند.

این درحالی است که طالبان از دو هفته به این‌سو حمله‌های خود را بر مراکز شهرهای هرات، هلمند، نیمروز، قندهار، تالقان و شبرغان افزایش داده‌اند.