نهادهای مدنی هرات

نهادهای مدنی هرات خواستار آتش‌بس بی‌قید و شرط در کشور هستند

neshananews

15 September 2020

همزمان با آغاز گفت‌وگو‌های مستقیم صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر، گروه حفاظت از غیرنظامیان در هرات با خواستار برقراری فوری آتش‌بس در کشور هستند.

اعضای این نهاد امروز (سه‌شنبه، ۲۵ سنبله) در یک نشست خبری از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان می‌خواهند که هرچه زودتر به فصل جنگ در کشور پایان دهند و آتش‌بس بی‌قید و شرط را اعلام کنند.

سکینه حسینی، عضو این نهاد و نمایندۀ مردم هرات در شورای ولایتی می‌گوید که با توجه به آغاز گفت‌وگو‌های مستقیم صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر، برقراری آتش‌بس فوری باید در صدر آجندای مذاکرات قرار گیرد. خانم حسینی می‌افزاید که برقراری آتش‌بس، آرزوی دیرینۀ شهروندان افغانستان است و دو طرف باید به این خواست برحق مردم احترام بگذارند.

اعضای این گروه همچنان با نشر اعلامیه‌یی بر حفظ دستاورد‌های نوزده سال پسین در کشور تأکید کردند. در اعلامیۀ این نهاد آمده است که دستاوردهای دو دهۀ پسین مانند آزادی بیان، حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها و ارزش‌های مدنی کشور به هیچ عنوانی قابل معامله نیستند.

این گروه همچنان تأکید می‌ورزد که دستاوردهای موجود به قیمت جان‌فشانی‌ها و فداکاری مردم افغانستان به دست آمده است و نباید برای حفظ آن‌ها کوتاهی صورت گیرد.

این همه در حالی است که قرار است هیأت‌ مذاکره‌کنندۀ دولت افغانستان امروز وارد مذاکرۀ مستقیم با نماینده‌گان گروه طالبان شود. در این مذاکرات مستقیم روی برقراری آتش‌بس و چگونه‌گی نظام سیاسی آیندۀ افغانستان بحث شود.