سرود صلح

نهمین دور برنامۀ «وطندار» در بامیان برگزار شد

عرفان برزگر

02 November 2020

برنامۀ وطندار، یکی از برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی ریاست حمایت مردمی ادارۀ مستقل ارگان‌های محلی است. این برنامه به منظور تقویت روابط اجتماعی میان شهروندان کشور، تقویت فرهنگ فلکور، اضمحلال جنگ، تأثیرات روانی جنگ و تبادل نظر میان جوانان در ولایت‌های مختلف برگزار می‌شود.

نهمین دور این برنامه چهار روز پیش (پنج‌شنبه، هشت عقرب) در ولایت بامیان برگزار شد و برای سه روز ادامه یافت. جوانان از شانزده ولایت کشور در این برنامه شرکت کردند. دیدار از جاذبه‌های فرهنگی بامیان، آشنایی با فرهنگ‌های بومی، موسیقی محلی، بازی‌های محلی بخش‌های از آجندای این برنامه بود که با حضور فعال جوانان اجرا شد.

روز نخست این برنامه برای مراسم گشایش و بازدید از بودا و شهر غلغله اختصاص یافت. در روز دوم مهمانان برنامۀ وطندار به ولسوالی یکه‌ولنگ نمبر یک و یکه‌ولنگ نمبر دو رفتند و در مسابقۀ بُزکشی شرکت کردند. همچنان دیدار از بند امیر، یکی از جاذبه‌های گردش‌گری کشور نیز در دومین روز این برنامه، صورت گرفت.

باشنده‌گان محل از کاروان وطندار استقبال کردند. برای تماشای مسابقۀ بُزکشی دست‌کم پنج هزار نفر حضور یافته بودند. مسابقۀ بُزکشی از بازی‌های پر طرفدار محلی در چمن یکه‌ولنگ برگزار شد. سرود صلح، بخش دیگری از برنامۀ وطندار بود که با حضور صدها اشتراک‌کننده در روز پایانی برنامه در شهر بامیان برگزار شد. مقام‌های حکومت محلی، خبرنگاران، شاعران، فرهنگیان و جوانان ولایت بامیان در این برنامۀ اشتراک کرده بودند. شرکت‌کننده‌گان این برنامه با دکلمۀ شعر و نواختن موسیقی از برقراری یک صلح پایدار در کشور، حمایت کردند.

مسوولان برگزاری برنامۀ وطندار می‎گویند که این برنامه در شرایط حاضر روی ایجاد هماهنگی و ارتباطات میان جوانان کشور تمرکز دارد. زین‌الله شهیدزوی، ریس برنامۀ حمایت مردمی ادارۀ ارگان‌های محلی به خبرگزاری نشانه می‌گوید که جوانان فعال فرهنگی، اجتماعی و خبرنگاران از ولایت‌های مختلف کشور در این برنامه اشتراک کرده‌اند و پیام صلح را از بامیان به شهر خود می‌بردند. به گفتۀ آقای شهیدزوی، امنیت و روحیۀ صلح‌پروری مردم بامیان سبب شد تا دور نهم این برنامه در این ولایت برگزار شود و در نهایت با حمایت گستردۀ باشنده‌گان این ولایت همراه بود.

برنامۀ وطندار، پیش از این نیز در هشت دور با حضور گستردۀ جوانان ولایت‌های مختلف کشور برگزار شده است.