اعتراضات فاریاب

نهمین روز راهپیمایی در فاریاب؛ معترضان برای گزینش والی صندوق رأی‌دهی گذاشتند

neshananews

23 May 2021

راهپیمایی هواداران حزب جنبش ملی به رهبری مارشال عبدالرشید دوستم در شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب وارد نهمین روز شده است. اعتراض آنان مبنی بر انتصاب محمد داوود لغمانی از سوی ادارۀ ارگان‌های محلی به عنوان والی جدید فاریاب شکل گرفته است. این معترضان در نهمین روز اعتراض‌شان قصد دارند فردی را به عنوان والی جدید فاریاب برگزینند. آنان برای گزینش والی جدید صندوق رأی‌دهی نیز گذاشته‌اند.

احسان‌الله قویانچ، رییس جوانان حزب جنبش ملی در ولایت فاریاب امروز (یک‌شنبه، دوم جوزا) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که همۀ امکانات برای برگزاری انتخابات از سوی معترضان فراهم شده است. آقای قویانچ می‌افزاید که معترضان امروز والی جدید خود را انتخاب می‌کنند و نتیجۀ این انتخابات را با بزرگان در میان خواهند گذاشت.

آقای قویانچ شمار معترضان را بیش از 30 هزار نفر عنوان می‌کند و خاطرنشان می‌سازد که دروازۀ شماری از اداره‌های دولتی در ولایت فاریاب نیز برای امروز مسدود شده است. شماری از هواداران حزب جنبش ملی به رهبری مارشال عبدالرشید دوستم دیروز با پوشیدن لباس‌های سفید رنگ، شعارهایی «یا کفن یا رهبر» را در شهر میمنه سر داده‌اند. آنان از رییس‌جمهور غنی می‌خواهند که محمد داوود لغمانی را از سمت ولایت فاریاب برکنار کند.

معترضان همچنان سه روز پیش با حمل پرچم منسوب به ترکستان جنوبی برای برآورده شدن خواست‌های‌شان از سوی دولت هشدار داده‌اند. آنان می‌گویند در صورتی که والی فاریاب یکی از باشنده‌گان محل نباشد، به اعتراض خود ادامه می‌دهند.

در همین‌حال، محمد داوود لغمانی در یک نوار تصویری از معترضان می‌خواهد که به او فرصت دهند تا برای مرکز و ولسوالی‌های فاریاب کار کند. محمد داوود لغمانی نُه روز پیش بر اساس حکم رییس‌جمهور غنی وارد فاریاب شد تا کارش را به عنوان والی جدید این ولایت آغاز کند. معترضان اما به او اجازۀ ندادند به دفتر کارش برود. از همین‌رو، آقای لغمانی در پایگاه لوای اول قول اردوی ۲۰۹ شاهین آغاز به کار کرد.

همچنان تصاویری از جریان دیدار آقای لغمانی با بزرگان حزب جمعیت اسلامی مربوط به شاخۀ عطا محمد نور نیز در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شوند. دفتر آقای نور اما تاکنون در این باره واکنشی نشان نداده است.

از سوی دیگری، مارشال عبدالرشید دوستم، داکتر عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون نخست شورای عالی مصالحۀ ملی، شفیقه یولچی سخا و حشمت‌الله آرمان نماینده‌گان مردم فاریاب در شورای ملی مخالفت خود را با انتصاب محمد داوود لغمانی به عنوان والی جدید فاریاب اعلام کرده‌اند. دولت اما تاکنون به این اعتراض‌ها پاسخ قاطع ارایه نکرده است.