WhatsApp Image 2020-04-06 at 12.04.42 PM

نگرانی از افزایش رویدادهای مرگ‌ومیر بیماران مشکوک به کرونا در بدخشان

مسوولان ریاست صحت عامه و اعضای جامعۀ مدنی بدخشان می‌گویند که در یک هفتۀ گذشته میزان مرگ‌ومیر و شمار بیماران ویروس کرونا در پی بی‌تفاوتی‌های مردم نسبت به رعایت نکردن رهنمودهای بهداشتی در این ولایت افزایش یافته است. به گفتۀ آنان، در یک هفتۀ اخیر شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان و چند ولسوالی این ولایت شاهد مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری مشکوک به کرونا بوده است و بیش‌تر مردم بیماری و مرگ‌ ناشی از ویروس کرونا را به دلیل شرم اجتماعی از دیگران پنهان می‌کنند.

هرچند مسوولان ریاست صحت عامۀ بدخشان از افرادی که در چند روز گذشته به دلیل بیماری کرونا در بدخشان جان باخته‌اند آمار مشخصی ارایه نمی‌کنند، اما می‌گویند که 5 تن از بیمارانی که در دو سه روز اخیر در شهر فیض‌آباد جان باخته‌اند، مشکوک به کرونا بودند و از همین رو، مراسم خاک‌سپاری آنان مطابق به رهنمودهای صحی وزارت صحت عامه انجام یافته است.

نور خاوری، رییس صحت عامۀ بدخشان می‌گوید که شمار مرگ‌ومیر مشکوک به کرونا در این ولایت زیاد شده است و مسوولان این ریاست به مردم ابلاغ کرده‌اند که در زمینۀ برگزاری مراسم خاک‌سپاری این افراد باید محتاط باشند و به رهنمودهای صحی عمل کنند.

در همین حال، فعالان جامعۀ مدنی بدخشان از ناکارایی نهادهای صحی در این ولایت انتقاد می‌کنند و می‌گویند که کارکرد بیمارستان «کووید 19» و روند مبارزه با بیماری کرونا در این ولایت برای آنان قناعت‌بخش نیست. سیف‌الدین ساییس، رییس جامعۀ مدنی بدخشان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که به دلیل پایین بودن میزان عرضۀ خدمات بهداشتی، نبود ظرفیت لازم در بیمارستان «کووید 19» به منظور واقعه‌یابی و پذیرش بیماران مصاب به کرونا، جدی نبودن نهادهای مسوول در امر آگاهی‌دهی، بی‌تفاوتی مردم نسبت به رعایت رهنمودهای بهداشتی و شرم پنداشتن این بیماری در میان مردم سبب شده است که واقعات مشکوک به کرونا افزایش یابد و مردم به بیمارستان ویژه بیماران مبتلا به ویروس کرونا مراجعه نکنند.

به گفتۀ او، نظارت آنان از چگونه‌گی عرضۀ خدمات درمانی در بیمارستان «کووید 19» نشان می‌دهد که هیچ‌گونه کار معیاری برای مراقبت از بیماران صورت نمی‌گیرد و افزون بر آن، امکانات مورد نیاز در این بیمارستان وجود ندارد. آقای ساییس می‌گوید: «مراقبت از بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا زیر یک سقف، نبود لباس مخصوص برای بیماران داخل بستر، استفادۀ همزمان و یک‌جایی بیماران مشکوک و افراد مبتلا به کرونا از یک مکان و شیر آب آشامیدنی و  استفادۀ همزمان همۀ بیماران از یک دست‌شوی و شاور از عمده‌ترین مشکلات موجود در بیمارستان کووید 19 در بدخشان به شمار می‌روند.» رییس مجتمع جامعۀ مدنی بدخشان می‌افزاید که در روزهای اخیر شمار زیادی از باشنده‌گان شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان به ویروس کرونا مصاب شده‌اند و شماری هم بدون آن‌که شناسایی شوند به دلیل این بیماری جان باخته‌اند.

همچنان آصفه کریمی، یکی از بیماران مشکوک به ویروس کرونا که در قرنطینۀ خانه‌گی بسر می‌برد، می‌گوید که به دلیل پایین بودن عرضۀ خدمات صحی و زمان‌گیر بودن آزمایش کرونا و دریافت نتیجۀ آن حاضر نیست که مورد آزمایش قرار بگیرد. او ترجیح داده است که در خانه بماند و خودش را مداوا کند. خانم کریمی می‌افزاید: «از امکانات شخصی بالون آکسیجن خریداری کردیم و در مشوره با داکتران شخصی در خانه با این بیماری مبارزه می‌کنیم چون در بیمارستان کووید 19 هیچ‌گونه امکانات وجود ندارد.» به سخن او، افزون بر خودش و اعضای خانواده‌اش شمار زیادی از همسایه‌گانش نیز به این بیماری گرفتار شده‌اند. این بیمار مشکوک که اکنون در قرنطینۀ خانه‌گی قرار دارد، خاطرنشان می‌سازد که شماری از افراد سالم در محلۀ آنان به گونۀ مستقیم با مبتلایان ویروس کرونا در ارتباط هستند و این امر سبب می‌شود که ویروس کرونا در منطقۀ آنان از یک فرد به فرد دیگری منتقل شود. او هشدار می‌دهد، در صورتی که تدبیری برای مهار این وضعیت در ولایت بدخشان سنجیده نشود، روند انتشار این ویروس در جامعه از این بیش گسترده‌تر خواهد شد و خطر بروز یک فاجعۀ انسانی در بدخشان وجود دارد.

با این حال، نور خاوری، رییس صحت عامۀ بدخشان می‌گوید که همۀ امکانات و تجهیزات لازم برای عرضۀ خدمات درمانی به بیماریان در بیمارستان کووید 19 موجود است و مطابق به نورم‌های جهانی به بیماران مصاب به کرونا خدمات بهداشتی عرضه می‌شود. رییس صحت عامۀ بدخشان با انتقاد از بی‌تفاوتی باشنده‌گان ولایت بدخشان نسبت به رعایت نکردن رهنمودهای بهداشتی و شرایط قرنطینه می‌گوید که بیش‌تر باشنده‌گان این ولایت مصاب شدن به ویروس کرونا را «ننگ و شرم» می‌دانند و همین مسأله سبب شده است که افراد مشکوک و شماری از مبتلایان ویروس کرونا به بیمارستان کرونا جهت تشخیص مراجعه نکنند. آقای خاوری می‌افزاید که آنان به منظور شناسایی افراد مشکوک به کرونا، تیم‌های واقعه‌یابی را ایجاد کرده‌اند که به محض آگاهی از موجودیت افراد مشکوک به کرونا عازم محل می‌شوند و بیمار مشکوک نمونه‌گیری می‌کنند و این نمونه را جهت تشخیص به کابل می‌فرستند. او اطمینان می‌دهد، در صورتی که نتایج یک بیمار مثبت باشد، او را تا زمان تداوی زیر مراقبت صحی قرار می‌دهند و همۀ امکانات لازم را برای بیماران کووید 19 فراهم می‌کنند.

این همه درحالی است که شمار موارد مثبت ویروس کرونا در ولایت بدخشان با گذشت هر روز افزایش می‌یابد. آمارهای موجود نزد ریاست صحت عامۀ این ولایت نشان می‌دهد که تاکنون 65 واقعۀ مثبت ویروس کرونا در این ولایت ثبت شده است. از این میان سه بیمار تاکنون جان باخته‌اند.