کودک آزاری

نگرانی از وضعیت هولناک کودکان در هرات؛ ثبت دو مورد تازۀ شکنجه، قتل و تجاوز جنسی

عاطفه غفوری

14 June 2020

به تازه‌گی وقوع دو رویداد تجاوز، شکنجه و قتل کودکان در هرات موجی از نگرانی‌ها نسبت به وضعیت کودکان در این ولایت را به همراه داشته است. مسوولان محلی ولایت هرات می‌گویند که در تازه‌ترین مورد بامداد امروز (یک‌شنبه، ۲۵ جوزا) جسد یک کودک ۹ ساله که به شکل مرموزی به قتل رسیده است به شفاخانۀ مرکزی این ولایت منتقل شده است.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید این کودک در ناحیۀ سوم شهر به قتل رسیده و جست‌وجوها برای شناسایی و بازداشت عاملان این رویداد از سوی پولیس آغاز شده است. او اما از ارایه جزییات بیش‌تر در مورد قتل این کودک خودداری می‌کند. مسوولان شفاخانۀ مرکزی هرات نیز تأیید می‌کنند که جسد یک کودک به این شفاخانه منتقل شده است.

با این حال، نماینده‌گی کمیسیون حقوق بشر در هرات می‌گوید که این کودک پس از تجاوز جنسی از سوی افراد ناشناس به قتل رسیده است. میرویس امینی، مسوول بخش کودکان این کمیسیون می‌گوید پولیس تاکنون نتوانسته است عاملان این رویداد را شناسایی و بازداشت کند.

افزون بر این رویداد، پولیس ولسوالی انجیل روایت‌گر قتل غم‌انگیز و هولناک کودک دیگری است که از سوی پدرش شکنجه و به مرگ محکوم شده است. سید یونس هاشمی، فرمانده پولیس ولسوالی انجیل می‌گوید که دلیل مرگ وکیل احمدِ دو و نیم ساله، ضربات پیهم شلاق از سوی پدرش بوده است. آقای هاشمی خاطرنشان می‌سازد که پدر این کودک معتاد به مواد مخدر است و به دلیل عدم دسترسی به مواد، اقدام به و لت‌وکوب خانواده‌اش کرده است که در نتیجۀ آن پسرش را به قتل رسانده است. به گفتۀ آقای هاشمی، در این رویداد خواهر و مادر وکیل ‌احمد نیز به شدت آسیب دیده‌اند.

با این وجود به نظر می‌رسد هرات، شهر امنی برای کودکان نیست. دفتر کمیسیون حقوق بشر در هرات نسبت به ادامۀ این روند ابراز نگرانی می‌کند. میرویس امینی، مسوول بخش کودکان این دفتر می‌گوید که همۀ نهادهای مسوول در هرات موظف‌اند تا برای جلوگیری از تکرار چنین رویدادهای هولناک، وارد عمل شوند.

رویدادهای تجاوز، شکنجه و قتل کودکان در هرات، حوادث جدیدی نیستند، اما به باور باشنده‌گان این ولایت، سهل‌انگاری مسوولان حکومتی در برخورد با عاملان این رویدادها، باعث تکرار غم‌انگیز این دست خشونت‌ها می‌شود.