جوانان بدخشان

نگرانی جوانان بدخشان از تأخیر درازمدت و خطر هدر رفتن دستاوردهای دو دهۀ اخیر در روند صلح

گروه تماس جوانان برای صلح در بدخشان طی نشستی نگرانی خود را از تأخیر در روند گفت‌وگوهای صلح ابراز می‌کنند. آنان می‌گویند که بهانه‌تراشی‌های طالبان و شکل‌ نگرفتن یک اجماع بزرگ سیاسی در داخل نظام روند صلح کشور را با تأخیر همراه ساخته و ادامۀ این وضعیت فرصت‌های پیش آمده برای صلح را هدر خواهد داد.

گروه تماس جوانان برای صلح در بدخشان دیروز (دوشنبه، سیزدهم ثور) در نشستی در شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان از طرف‌های درگیر جنگ خواستند که به بهانه‌تراشی‌ها در روند صلح پایان دهند و با تسریع گفت‌وگوهای صلح به انتظار دیرینۀ شهروندان کشور جهت دسترسی به صلح پایدار نقطۀ پایان بگذارند.

سید نورالله باعث، یکی از مسوولان گروه تماس جوانان در بدخشان می‌گوید که آنان نسبت به تأخیر در روند گفت‌وگوهای صلح و بهانه‌تراشی‌های طالبان نگران هستند و انتظار دارند که طرف‌های درگیر جنگ به بهانه‌تراشی‌ها و وقت‌کُشی‌ها در روند صلح پایان دهند.

به گفته او، همزمان با آغاز روند خروج نیروهای خارجی از کشور هیچ بهانه‌یی برای طالبان باقی نمانده تا جنگ را ادامه دهند. به گفتۀ او، در کنار فشارهای جهانی، باید شهروندان کشور نیز بالای طالبان فشار وارد کنند تا این گروه از جنگ دست بردارد و به گفت‌وگوهای صلح حاضر شود.

شبنم شایگان، فعال حقوق زن و عضو گروه تماس جوانان برای صلح می‌گوید که طالبان به آزادی‌های اساسی و حقوق زنان احترام ندارند و اگر تضمین‌های جهانی برای تأمین حقوق زنان در حکومت پس از صلح وجود نداشته باشد، همۀ دستاوردها در این زمینه با خطرهای جدی روبه‌رو خواهد شد. به گفتۀ او، قربانیان اصلی جنگ‌های افغانستان زنان هستند و طرف‌های درگیر جنگ نباید قربانی‌های زنان را در گفت‌وگوهای صلح نادیده بگیرند.

این فعال حقوق زن می‌افزاید که در کنار حفظ قوانین حمایتی از زنان نیاز است تا حقوق و آزادی‌های زنان از سوی جامعۀ جهانی تضمین شود و درج قوانین پس از صلح در افغانستان نیز شود.

همچنان آصفه کریمی، فعال مدنی در این نشست می‌گوید که افزون بر وقفۀ طولانی در گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت و گروه طالبان، طرح امریکا برای زنان افغانستان نیز مأیوس‌کننده است؛ زیرا به سخن او، در این طرح هیچ تضمین واضح و راهکار روشنی جهت پاسداری از حقوق زنان وجود ندارد.

خانم کریمی خاطرنشان می‌سازد که ایجاد شورای عالی فقۀ اسلامی و تحمیل باورهای بنیادگرایانۀ طالبان از طریق این شورا بر زنان از نگرانی دیگر زنان به شمار می‌رود که نیازمند بسیج عمومی مردم و زنان کشور در دفاع از ارزش‌های مدرن و دموکراتیک می‌باشد.

این فعال مدنی توضیح می‌دهد که در طرح امریکا برای حکومت توافقی صلح در افغانستان برای طالبان در مجلس‌ نماینده‌گان و سنا کرسی‌های زیادی درنظر گرفته شده و برعکس در این سهمیه‌بندی برای زنان توجه چندانی نشده است.

این در حالی است که قرار بود نشست استانبول به هدف پایان دادن به نزاع درازدامن در افغانستان تا پیش از ماه رمضان امسال در ترکیه برگزار شود، اما به دلیل مخالفت طالبان این نشست به تأخیر افتاد. برگزار‌کننده‌گان نشست استانبول تلاش‌هایی را به هدف برگزاری این نشست پس از ماه رمضان آغاز کرده‌اند و قرار است این نشست پس از عید فطر زیر نظارت سازمان ملل متحد برگزار شود.

افزایش خشونت‌ها و تشدید نبردها در سرتاسر کشور و بهانه‌تراشی‌های طالبان برای حضور در نشست‌های مرتبط به صلح اما این نگرانی را به میان آورده است که فرصت‌های به میان آمده برای برقراری صلح در کشور با خطرهای جدی روبه‌رو شود و شهروندان کشور گواه آغاز فصل دیگری از ناامنی‌ها و نبردهای خونین باشند.