خبرنگار بدخشان زن

نگرانی خبرنگاران از عدم دسترسی به اطلاعات و وضعیت بدِ رسانه‌های محلی در بدخشان

همزمان با تجلیل از روز جهانی رسانه‌ها، مسوولان نهادهای رسانه‌یی و خبرنگاران در بدخشان می‌گویند که وضع محدودیت‌های سنگینی از سوی مسوولان محلی در این ولایت کار خبرنگاری و اطلاع‌رسانی را به چالش کشیده است. مسوولان رسانه‌ها می‌افزایند که وضع محدودیت‌های سخت‌گیرانۀ حکومت محلی در زمینۀ دسترسی به اطلاعات سبب شده که بسیاری از رویدادها در این ولایت از چشم رسانه‌ها به دور بماند.

لینا شیرزاد، خبرنگار محلی در بدخشان در همایش گرامی‌‌داشت از «روز جهانی رسانه‌ها» می‌گوید که عدم دسترسی به اطلاعات، افزایش تهدیدهای امنیتی، نبود مصونیت شغلی و خطر سقوط رسانه‌های محلی از عمده‌ترین مشکلاتی است که خبرنگاران و رسانه‌های محلی بدخشان با آن روبه‌رو هستند.

خانم شیرزاد می‌افزاید که در پی افزایش تهدیدهای امنیتی و نبود مصونیت شغلی حضور خبرنگاران و فعالان رسانه‌یی در یک سال گذشته در رسانه‌های محلی بدخشان ۵۰ درصد اُفت داشته است. این خبرنگار، مسوولان محلی بدخشان را همچنان به برخورد تبعیض‌آمیز با خبرنگاران متهم می‌سازد و علاوه می‌کند که افزون بر این که در پی افزایش تهدیدهای امنیتی حضور خبرنگاران زن کاهش یافته است، مقام‌های حکومت محلی بدخشان حاضر به ارایۀ معلومات به خبرنگاران زن نیستند. لینا شیرزاد می‌پرسد: «چرا مسوولان محلی با یک خبرنگار مرد مصاحبه می‌کنند، اما با یک خبرنگار زن حاضر به مصاحبه نیستند.»

همچنان عبدالبصیر حق‌جو، رییس شورای ژورنالیستان بدخشان می‌گوید که میزان دسترسی خبرنگاران بدخشان به اطلاعات قناعت‎بخش نیست. به گفته او، بسیاری از نهادهای حکومتی حاضر نیستند به وقت و زمان معین معلومات مورد نیاز را در اختیار خبرنگاران قرار دهند. آقای حق‌جو اضافه می‌کند که در پی عدم حمایت از رسانه‌های محلی از میان ۳۰ رسانۀ چاپی ۲۷ رسانۀ چاپی و سه رادیوی محلی با سقوط و قطع فعالیت رسانه‌یی روبه‌رو شده‌اند.

با این حال، نقیب‌الله ثاقب‌یار، رییس اطلاعات و فرهنگ در بدخشان می‌گوید که ادارۀ فرهنگ بدخشان تلاش‌هایی را برای رفع دشواری‌های خبرنگاری انجام داده و همچنان در صدد راه‌اندازی برنامه‌های دیگری است تا محدودیت‌های اطلاع‌دهی برطرف شود. آقای ثاقب‎یار می‌افزاید: «همۀ مشکلات مربوط به خبرنگاران و رسانه‌های محلی را طی نامه‌های رسمی به وزارت اطلاعات و فرهنگ و حکومت محلی بدخشان شریک ساخته‌ام.» به گفتۀ آقای ثاقب‌یار، تلاش‌ها برای رفع محدودیت‌های دسترسی به اطلاعات جریان دارد و انتظار می‌رود که هرچه زودتر این مشکل برطرف شود.

در همین حال، نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان در واکنش به انتقادهای خبرنگاران مبنی بر وضع محدودیت‌ها در عرصۀ دسترسی به اطلاعات، توضیح می‌دهد که بر اساس پالیسی جدید حکومت صلاحیت سخنگویان و نهادهای حکومتی مشخص شده است این ‌که کدام نهادها در کدام موارد حق دادن اطلاعات را دارند. به گفتۀ او، بر اساس پالیسی جدید اطلاع‌رسانی، سخنگویان ولایت‌ها حق ندارند در امور امنیتی با رسانه‌ها صحبت کنند. اما در غیر این صورت به سخن او، همۀ نهادهای دولتی و مسوولان مطبوعاتی حاضرند به خبرنگاران اطلاعات لازم را ارایه کنند.

با آن ‌که مقام‌های محلی بدخشان همواره از برداشتن موانع فرا راه کار خبرنگاری و برطرف‌سازی محدودیت‌های اطلاع‌رسانی و دسترسی به اطلاعات سخن می‌گویند، اما خبرنگاران محلی بدخشان می‌گویند که حکومت محلی این ولایت نه تنها هیچ گونه همکاری در این زمینه با خبرنگاران ندارد، بلکه با وضع محدودیت‌های دسترسی به اطلاعات، کار خبرنگاری را با دشواری‌های جدی در این ولایت روبه‌رو ساخته‌اند.