نیروهای مردمی1

نیروهای خیزش‌ مردمی در چوکات ارتش منطقه‌یی تنظیم می‌شوند

neshananews

29 June 2021

نیروهای خیزش مردمی بر اساس فرمان رییس‌جمهور غنی برای مقابله با طالبان در چوکات اردوی منطقه‌یی تنظیم می‌شوند.

جنرال اجمل عمر شینواری، سخنگوی نهادهای امنیتی کشور امروز (سه‌شنبه، هشتم سرطان) در یک نشست خبری در کابل می‌گوید که برنامۀ ادغام نیروهای خیزش مردمی در چوکات اردوی منطقه‌یی به زودی آغاز می‌شود.

آقای شینواری می‌افزاید که فرماندهان محلی ارتش مسوولیت سوق و ادارۀ نیروهای خیزش مردمی را بر عهده می‌گیرند و زمینۀ آموزش منظم برای آنان را فراهم خواهند ساخت.

این در حالی است که در جریان دو هفتۀ گذشته پس از افزایش حمله‌های طالبان، هزاران نفر در ولایت‌های مختلف کشور علیه طالبان سلاح برداشته و در کنار نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند. پیش از این مجلس نماینده‌گان خواهان تنظیم نیروهای خیزش مردمی در چوکات اردوی منطقه‌یی شده بود.

سخنگوی نهادهای امنیتی در ادامه از کمک‌های تازۀ ایالات متحدۀ امریکا به نیروهای هوایی کشور خبر می‌دهد. به گفتۀ او، واشنگتن 45 چرخ‌بال جدید «بلک‌هاک» و 7 هواپیمای جنگی «ای – 29» را در اختیار ارتش افغانستان قرار داده است.

آقای شینواری در بخش دیگری از سخنانش به عملیات‌های تصفیه‌یی نیروهای ارتش در یک ماه گذشته اشاره می‌کند و خاطرنشان می‌سازد که نزدیک به دو هزار عملیات تصفیه‌یی و بازپس‌گیری‌ ولسوالی‌ها در جریان یک ماه گذشته در کشور اجرا شده که در پی این عملیات‌ها بیش از شش هزار جنگ‌جوی گروه طالبان کشته شده‌اند و حدود 3 هزار و 600 تن دیگر آنان زخمی شده‌اند. در این میان 40 جنگ‌جوی خارجی نیز شامل‌اند.

این در حالی است که حمله‌های طالبان در جریان نزدیک به دو ماه گذشته در سطح کشور افزایش یافته و برخی از ولسوالی‌های دوردست از کنترل دولت بیرون شده‌اند. نهادهای امنیتی اما از بازپسگیری این ولسوالی‌ها اطمینان می‌دهند.