شفاخانه بدخشان

هشدار طالبان به کادر درمانی بدخشان؛ در صورت درمان زخمیان نیروهای امنیتی پزشکان مورد هدف قرار می‌گیرند

مقام‌های محلی بدخشان می‌گویند که جنگ‌جویان گروه طالبان به کادر درمانی این ولایت هشدار داده‌ است که در صورت درمان زخمیان و بیماران مناطق زیر کنترل حکومت، آنان را مورد هدف قرار می‌دهند.

محمد ذکریا سودا، والی بدخشان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که گروه طالبان کارکنان بخش صحی این ولایت را تهدید کره است که به بیماران نیروهای امنیتی رسیده‌گی نکنند و آنان این موضوع را به گونۀ جدی در نشست امنیتی امروز (یک‌شنبه، نوزدهم دلو) به بررسی گرفته‌اند. والی بدخشان می‌افزاید که طالبان با راه‌اندازی حمله‌های انفجاری، انتحاری و حمله‌های تهاجمی بیش‌ترین قربانی را از مردم افغانستان گرفته‌اند و این‌ بار با تهدید کارکنان صحی می‌خواهند دشمنی آشکار و آشتی ناپذیر خود را با مردم بدخشان اعلام کنند.

به گفتۀ والی بدخشان، گروه طالبان در این ولایت افزون بر این‌ که مانع رفتن دختران به مکتب و حضور آنان در آزمون ورودی کانکور شدند، شماری از مرکزهای صحی را حدود چند ماه پیش بستند و اکنون تصمیم گرفته‌اند که اجازه ندهند تا پزشکان و کادر درمانی این ولایت بیماران را تداوی کنند.

والی بدخشان خاطرنشان می‌سازد، اگر طالبان از این تهدیدها دست بردار نشوند، حکومت محلی بدخشان ناگزیر است همۀ مرکزهای صحی زیر حاکمیت طالبان را بسته کند.

با این حال، شماری از بیمارانی که از دو روز به این‌سو به بیمارستان ولایتی بدخشان مراجعه کرده‌اند می‌گویند که پزشکان این بیمارستان حاضر نیستند آنان را تداوی کنند. نویدالله، یکی از باشنده‌گان ولسوالی شهدا می‌گوید که یک خانم بیمار را از ولسوالی شهدا به فاصلۀ 70 کیلومتر دورتر از شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان به این بیمارستان آورده است و این بیمار نیاز به عملیات دارد و از دو روز به این‌سو پیوسته از سوی پزشکان برای عملیات پاسخ رد شنیده است.

نویدالله می‌افزاید: «پزشکان به ما گفتند که نمی‌توانند بیمار ما را عملیات کنند؛ چون گروه طالبان به آنان هشدار داده است که در صورتی تداوی و عملیات بیماران، مورد هدف طالبان قرار خواهند گرفت.» پزشکان و کارکنان صحی در ولایت بدخشان به دلیل نگرانی از تهدیدهای طالبان حاضر نیستند در این مورد با رسانه‌ها گفت‌وگو کنند، اما صف‌های طولانی بیماران و عدم حضور کادر درمانی در بیمارستان ولایتی بدخشان نشان می‌دهد که تهدیدهای طالبان بر کادر درمانی این ولایت جدی است.

گروه طالبان در بدخشان اما با رد ادعای ممانعت از تداوی بیماران غیرنظامی می‌گویند که آنان برای اجرای عملیات زخمیان نیروهای امنیتی هشدار داده‌اند که آن‌ هم مشروط بوده است. معزالدین احمدی، یکی از سخنگویان گروه طالبان در بدخشان می‌گوید که آنان به ریاست صحت عامۀ بدخشان و کادر درمانی این ولایت گفته‌اند اگر خدمات صحی را به گونۀ بی‌طرفانه و عادلانه اجرا می‌کنند، باید زخمیان این گروه را نیز تداوی و درمان کنند.

معزالدین احمدی می‌افزاید که هشدار طالبان مشروط به این است که در صورتی که زخمیان طالبان تداوی نمی‌شوند و خدمات صحی معیاری در مناطق زیر کنترل طالبان عرضه نمی‌شود، بهتر است که این محدودیت در مناطق زیر حاکمیت دولت نیز وضع شود. این سخنگوی محلی طالبان خاطرنشان می‌سازد تا زمانی‌ که خدمات صحی معیاری و بدون تبعیض در همۀ مناطق عملی نشود، آنان اجازه نخواهند داد که بخش صحی در این ولایت به گونۀ یک جانبه در اختیار حکومت قرار داشته باشد و آنان هیچ سهمی از خدمات صحی نداشته باشند.

والی بدخشان اما می‌گوید که آنان در راستای عرضۀ خدمات صحی هیچ گونه تبعیضی روا نداشته‌اند و همیشه تلاش دارند تا خدمات صحی را به گونۀ عادلانه در همۀ نقاط بدخشان عرضه کنند. آقای سودا می‌افزاید که هم‌اکنون همۀ مرکزهای صحی حکومت در همۀ ولسوالی‌های بدخشان و حتا مناطق زیر حاکمیت طالبان فعال است و هر از گاهی گروه طالبان در راستای عرضۀ خدمات صحی مشکل‌تراشی می‌کنند.

با این همه، باشنده‌گان بدخشان می‌گویند، اگر به زودی این مشکل برطرف نشود، آنان در زمینۀ تداوی بیماران‌شان در همۀ بدخشان با توجه به تهدیدهایی که پزشکان از طالبان دریافت کرده‌اند با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهند شد. آنان از حکومت و گروه طالبان می‌خواهند که خدمات صحی را سیاسی نسازند و در انتقام‌جویی‌های‌شان با وضع محدودیت بر خدمات صحی، مردم را در تنگنا قرار ندهند.