WhatsApp Image 2020-03-23 at 3.46.11 PM

واکنش‌ها به افزایش حملات تهاجمی طالبان

به دنبال افزایش حملات تهاجمی طالبان در ولایت‌های شمال و شمال‌شرق افغانستان، شماری از علمای دینی، فعالان مدنی و اعضای شورای ولایتی در این ولایت‌ها، با انتقاد از افزایش این حملات، گروه طالبان را به نقض آشکار مواد موافقت‌نامة صلح متهم نموده می‌گویند که دوام این عمل طالبان نشان از پیمان شکنی این گروه در امر تأمین صلح در افغانستان دارد.

گروه طالبان از سه روز به این‌طرف حملات تهاجمی خود را بر تعدادی از ولسوالی‌ها در شماری از ولایت‌های افغانستان شدت بخشیده اند که این وضعیت امیدهای مردم افغانستان برای دست‌یابی به صلح پایدار را به یأس تبدیل نموده و میزان باورمندی مردم به تعهدات طالبان مبنی بر کاهش خشونت‌ها را کاهش داده است.

 بر بنیاد متن موافقت‌نامة صلح میان امریکا و گروه طالبان افزون به بعضی تضمین‌های امنیتی برای امریکا، گروه طالبان متعهد بر کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس جهت آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان بودند و در مقابل حکومت افغانستان باید برای آغاز این گفت‌وگوها به رهایی 5 هزار زندانی طالبان موافقت می‌کرد.

 با آن‌که حکومت افغانستان قدم‌های عملی را برای آغاز رهایی زندانیان طالبان برداشته است اما این گروه به هیچ‌یک از برخوردهای صلح‌طلبانة حکومت افغانستان اعتنا نکرده و بر افزایش حملات تهاجمی خود ادامه دادند.

 علمای دینی می‌گویند که پای‌بندی به تعهدات صلح یکی از اصول اساسی و پذیرفته شده در دین مقدس اسلام است و این عمل‌کرد گروه طالبان در مخالفت آشکار با احکام دینی مبنی بر پای‌بندی به تعهدات قرار دارد.

 مولوی محب الله شریفی، یک‌تن از علمای دینی بدخشان با اشاره به آیة 34 سورة اسرأ می‌گوید، وفا به عهد و پای‌بندی به تعهدات جزء مسؤولیت‌های دینی هر مسلمان است و پاگذاشتن روی این مسؤولیت به معنای ستیز با احکام دینی است.

 به گفتة وی گروه طالبان بر بنیاد موافقت‌نامة صلح باید خشونت‌ها را کاهش داده و با آغاز گفت‌گوهای صلح میان افغانان به این نزاع دراز دامن و جنگ خونین افغانستان نقطة پایان می‌گذاشتند.

 اما افزایش حملات تهاجمی جنگ‌جویان این گروه نشان می‌دهد که گروه طالبان به هیچ یک از تعهدات شان پای‌بند نیستند.

مولوی حمید، یک‌تن از اعضای شورای ولایتی جوزجان هم افزایش حملات تهاجمی طالبان را نکوهش کرده می‌گوید، به لحاظ اصول اعتقادی دینی، مسلمانان نباید پیمان شکنی کنند اما گروه طالبان با پیمان شکنی شان، روی تمام ارزش‌های اخلاقی، انسانی و اسلامی پا گذاشتند.

 به گفتة این عضوی شورای ولایتی جوزجان، خشونت‌خواهی، جنگ پروری و صلح ستیزی با روح تعلمیات اسلامی هم‌خوانی ندارد و گروه طالبان باید در پرتو احکام و ارشادات دین مقدس اسلام به صلح اولویت داده بساط خون و خشونت را از افغانستان برچینند.

 آقای حمید تأکید می‌کند که گروه طالبان و حکومت افغانستان، باید از فرصت پیش آمده برای صلح افغانستان استفاده نموده و به این جنگ طولانی که تمام فرصت‌ها را از اختیار مردم افغانستان گرفته است، پایان بخشند.

 با این حال عبدالبصیر وثیق یک‌تن از فعالان مدنی بدخشان می‌گوید که گروه طالبان با افزایش حملات تهاجمی شان به دنبال امتیازگیری هستند تا در روند گفت‌وگوهای صلح بتوانند که خواست‌ها و مدعیات اصلی‌شان را به کرسی عمل بنشانند.

 وثیق، می‌افزاید که عدم موجودیت اجماع سیاسی کلان و گسترش تنش‌های سیاسی سبب شده است تا گروه طالبان از فرصت پیش آمده به سود خود استفاده نمایند و در صورت عدم توجه سیاسیون افغانستان به این وضعیت، تداوم حملات تهاجمی طالبان حکومت افغانستان را با چالش‌های بزرگ‌تری روبرو خواهد کرد.

همین‌گونه مولوی مخلص تالقانی، یک‌تن از علمای دینی ولایت تخار می‌گوید که تداوم حملات تهاجمی طالبان بالای نیروهای امنیتی، روند صلح را آسیب می‌رساند و میزان باورمندی مردم بر تعهدات طالبان را کاهش می‌دهد.

 به گفتۀ این عالم دین از یک طرف حکومت افغانستان باید تلاش کند تا با ایجاد یک اجماع سیاسی و وحدت نظر میان گروه‌های سیاسی و اجماعی ملی جایگاه حکومت افغانستان را در روند گفت‌وگوهای صلح نیرومند سازد و از سوی دیگر گروه طالبان باید بر بنیاد دستورات دینی عمل نموده و با پای‌بندی بر تعهدات شان جهت تأمین صلح پایدار تلاش کنند.

 هر چند حکومت افغانستان به پاس احترام به مواد موافقت‌نامة صلح، نیروهای امنیتی را در حالت دفاعی قرار داده بود اما پس از افزایش حملات تهاجمی جنگ‌جویان طالب از این حالت بیرون شده و به حالت دفاعی فعال در آمده اند.

 با آن‌که قرار بود بر بنیاد متن موافقت‌نامة صلح میان امریکا و گروه طالبان، این گروه برای آغاز مذاکرات میان افغانان به خشونت‌ها کاهش دهند اما این گروه برخلاف مواد موافقت‌نامه حملات تهاجمی خود را بر مواضع نیروهای امنیتی شدت بخشیده اند.

نیروهای امنیتی افغان اما با احترام به متن موافقت نامة صلح که در حالت دفاعی قرار داشتند در پی افزایش حملات تهاجمی طالبان به حالت دفاعی فعال بر آمده اند.