90809908

واکنش سرپرست وزارت فرهنگ به سرمقالۀ روزنامۀ جمهوری اسلامی: ایران از ایجاد تفرقۀ شیعه و سنی در افغانستان خودداری کند

neshananews

19 July 2021

محمدقاسم وفایی‌زاده، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور به سرمقالۀ روزنامۀ «جمهوری اسلامی» وابسته به دولت ایران واکنش نشان داده است.

آقای وفایی‌زاده امروز (دوشنبه، 28 سرطان) در برگۀ تویترش نوشته است که مردم افغانستان به گونۀ متحد و یک‌پارچه در برابر گروه‌های طالب و داعش و نوکران پاکستان می‌ایستند و لازم نیست دولت ایران تفرقۀ مذهبی را در کشور دامن بزند.

آقای وفایی‌زاده می‌افزاید که دولت ایران با این نوع تفرقه‌اندازی ابعاد جنگ را در کشور گسترش می‌دهد. به بیان او، گروه‌های مزدور بین شهروندان کشور جای ندارد.

این در حالی است که در تیتر نخست امروز روزنامۀ «جمهوری اسلامی» نوشته شده که برای مقابله با گروه تروریستی طالبان «حشدالشیعی» در افغانستان برپا خیسته است. حشد واژۀ عربی است به معنای «قیام گروهی» و این واژه در اصطلاحات دولت ایران مروج است.

«حشدالشیعی» شبیه اصطلاح حشدالشعبی، گروهی متشکل از نظامیان زیر حمایت ایران در عراق است که علیه گروه تروریستی داعش شکل گرفته و تاکنون فعالیت دارد.

پیش از این روزنامۀ کیهان وابسته به دولت ایران نیز در مقاله‌یی مدعی شده است که طالبان نسبت به گذشته تغییر کرده و عمل‌کرد‌های دهۀ هفتاد را تکرار نمی‌کنند.