IMG-20200304-WA0025

واکنش مردم هرات به اعلامیۀ دارالعلوم این ولایت؛به خون سربازان کشور احترام بگذارید

neshananews

04 March 2020

نشر اعلامیۀ دارالعلوم هرات در حمایت از توافقنامۀ صلح آمریکا با طالبان، با واکنش تند شهروندان هرات مواجه شده است.

این اعلامیه که با عنوان پیام تبریکی جامعه روحانیت افغانستان نشر شده چند روزی است در صفحات مجازی دست به دست می‌شود.

در این اعلامیه، توافق اخیر آمریکا با طالبان به عنوان فتح و پیروزی عظیم جهاد و مقاومت مردم نام گرفته شده و تلویحا کشته‌های طالبان در این جنگ شهید خوانده شده‌اند.

اعلامیۀ مولوی جلیل‌الله مولوی‌زاده همچنان قوانین موجود در کشور را قوانین وضعی انحرافی خوانده که بر اساس آن دولت آمریکا سعی در جایگزین کردن آن با قوانین الهی داشته است.

امری که براساس این اعلامیه با ناکامی مواجه شده است.

مولوی جلیل‌الله مولوی‌زاده مسوول دارالعلوم هرات و از اعضای ارشد حکومت طالبان در زمان حاکمیت این گروه بر کشور بود. او مدتی را نیز به عنوان معاون و سرپرست معاون دادستانی کل کشور در زمان طالبان فعالیت کرده است.

اعلامیه همچنان آورده که مردم افغانستان باید شادمانی و سرور خود را از امضای توافقنامه آنچه از سوی آنها امارت اسلامی طالبان و آمریکا عنوان شده، بروز دهند و نماز شکر برجای آورند.

اما شهروندان هرات صدور چنین اعلامیه‌ای را در زیر سایه دموکراسی حاکم بر کشور خطرناک عنوان می‌کنند و می‌گویند نشر چنین اعلامیه‌ای بی‌حرمتی به مبارزات مردم در برابر طالبان و خون سربازان نیروهای امنیتی کشور است.

خالد آروند می‌گوید، اگرچه دارالعلوم هرات به داشتن مواضع تندروانه دینی معروف است اما چنین اقدامی مصداق پاشیدن خاک بر چشم مردم است.

فرهاد، دیگر باشندۀ هرات نیز می‌گوید این توافقنامه هیچ مزیتی برای مردم افغانستان نداشته و نباید به معنای فتح و پیروزی مردم تعبیر شود.

 این درحالیست که اخیراً گروه طالبان اعلام کردند که نیروهای افغان را هدف قرار می‌دهند و حکومت افغانستان را قبول ندارند.

هم‌زمان ریاست حج و اوقاف هرات نیز به انتشار این اعلامیه واکنش نشان داده است.

سید محمد شیرزادی رئیس ادارۀ حج و اوقاف هرات می‌گوید، روند مذاکرات صلح امریکا با طالبان، این توهم را در شماری از افراد ایجاد کرده است که باید برای فردای افغانستان با حضور طالبان در جستجوی جایگاه سیاسی شوند.

امری که از دید او صدور این اعلامیه هم نوعی پیام به گروه طالبان است.

اما آقای شیرزادی می‌گوید این موضع‌گیری‌ها بیشتر از اینکه به کشور سود به همراه داشته باشد زیان‌آور است.

از آن سو محمد ابراهیم مصئون، استاد دانشگاه و آگاه امور می‌گوید، نشر چنین اعلامیه‌ای برای او پرسش برانگیز بوده است.

آقای مصئون اضافه می‌کند قوانین موجود در کشور که از سوی این اعلامیه قوانین انحرافی عنوان شده از بهترین قوانین موجود در دنیا است.

او می‌گوید نباید چنین موضع‌گیری‌هایی منجر به چند قطبی شدن جامعۀ افغانستان شود زیرا می‌تواند برای آینده کشور خطرآفرین باشد.

اداره محلی هرات از صحبت پیرامون این رویداد خودداری می‌کند.

علاوه بر این با تماس‌های مکرر دارالعلوم هرات نیز گفت که حاضر به مصاحبه در این مورد نیست.

دارالعلوم هرات در مرکز این شهر همواره متهم به ترویج افراط‌گرایی و حمایت از مخالفان مسلح دولت بوده است.

دو سال پیش نیروهای امنیت ملی کشور با حمله بر این مرکز موفق شدند دو تروریست که قصد حمله بر مواضع دولتی را داشتند بازداشت کنند.

اما آن رویداد نیز ظاهرا سبب نشد تا این مرکز، از مواضع تند خود در برابر حکومت افغانستان و نیروهای خارجی اندکی عقب نشینی کند.