وحید عمر

واکنش وحید عمر به منع ترانه‌خوانی دختران؛ هیچ فرد یا نهادی حق ندارد آزادی‌های شهروندان را محدود کند

neshananews

13 March 2021

وحید عمر، مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک در واکنش به وضع محدود بر ترانه‌خوانی دختران در مکتب‌های شهر کابل، می‌گوید که هیچ فرد و یا نهادی حق ندارد آزادی‌های شهروندان را محدود کند.

آقای عمر امروز (شنبه، 23 حوت) سه روز پس از وضع محدودیت فراروی ترانه‌خوانی دختران در کابل، در برگۀ تویترش نوشته است که قانون اساسی افغانستان حقوق و آزادی‌های شهروندان را تضمین کرده است.

آقای عمر می‌افزاید که هیچ فرد و نهادی حق ندارد بر خلاف روحیۀ قانون اساسی حقوق و آزادی‌های شهروندان را محدود کند.

مشاور ارشد رییس‌جمهور در امور روابط عامه و استراتژیک خاطرنشان می‌سازد که او با رهبری وزارت معارف در تماس است تا در مورد موضع‌گیری اخیر ریاست معارف شهر کابل وضاحت دهد.

گفتنی است که اواخر هفتۀ پیش مکتوبی از آدرس ریاست معارف شهر کابل به مکتب‌های دولتی و خصوصی فرستاده شد. بر اساس این مکتوب، دختران بالاتر از سن 12 سال می‌بایست از ترانه‌خوانی در مکتب‌های شهر کابل خودداری کنند.

این تصمیم واکنش‌های گستردۀ شهروندان، فعالان مدنی و فعالان زن را برانگیخته است. صدها فعال حقوق زن با نشر کلیپ‌های ترانه‌خوانی دختران در پیوند به این تصمیم ریاست معارف شهر کابل واکنش نشان داده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز یک روز پس از همه‌گانی شدن این تصمیم اعلام کرد که محدود کردن اشتراک دختران در صحنه‌های ترانه‌خوانی نقض حقوق بشر و نقض حقوق کودکان به شمار می‌رود.