اعتراض ها

ورود عمران خان به کابل؛ باشنده‌گان هرات از سیاست‌های مداخله‌جویانۀ پاکستان اعتراض دارند

عاطفه غفوری

19 November 2020

ساعاتی پس از ورود عمران خان، نخست وزیر پاکستان به کابل، گروهی از جوانان و فعالان مدنی در ولایت هرات در اعتراض به سیاست‌های مداخله‌جویانۀ این کشور در امور افغانستان، دست به اعتراض زدند.

این معترضان امروز (پنج‌شنبه، ۲۹ عقرب) با تجمع در برابر ساختمان دفتر والی هرات از مقام‌های پاکستانی می‌خواهند که با تخریب لانه‌های تروریسم در آن سوی مرز و جلوگیری از اعزام تروریستان مسلح به خاک افغانستان، به روند صلح کمک کنند.

ریحانه فروتن، یکی از دانش‌جویان دانشگاه هرات و از معترضان امروز می‌گوید که با توجه به نقش پررنگ کشورهای همسایه به ویژه پاکستان در تحول‌های افغانستان، انتظار می‌رود که این کشورها نقش فعالی در برقراری صلح در افغانستان بازی کنند. همزمان با او امید ناب، از فعالان مدنی هرات تأکید می‌کند که فرصت برای اثبات «حُسن نیت» مقام‌های پاکستانی در برابر روند صلح افغانستان آماده است و اسلام‌آباد نباید این فرصت از دست بدهد. او از ادامۀ سیاست‌های مداخله‌جویانۀ پاکستان، حمایت از گروه‌های مخالف دولت در این کشور و وجود پناهگاه‌های امن طالبان در پاکستان اعتراض دارد.

به گفتۀ این معترضان، تأمین صلح و برقراری آتش‌بس در افغانستان نیازمند اجماع منطقه‌یی و حمایت کشورهای همسایه است.

این در حالی است که عمران خان، نخست وزیر پاکستان امروز با هیأت بلند رتبۀ پاکستانی وارد کابل شده و مورد استقبال رییس‌جمهور غنی قرار گرفت. هدف از این سفر آقای خان به کابل، گفت‌وگو در مورد روند صلح افغانستان و بهبود روابط تجاری میان دو کشور عنوان شده است. در افغانستان اما مردم انتظار دارند تا این سفر سر آغاز فصل تازه‌یی از روابط پُرفرازو‌نشیب دو کشور باشد و به روند برقراری آتش‌بس در افغانستان سرعت بخشد.