وزارت خارجه

وزارت خارجه: افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان امنیت منطقه را تهدید می‌کند

neshananews

03 July 2021

وزارت خارجۀ کشور از افزایش قابل توجه خشونت‌ها از سوی طالبان انتقاد می‌کند و می‌گوید که ادامۀ این خشونت‌ها امنیت منطقه را تهدید می‌کند.
وزارت خارجه امروز (شنبه، دوازدهم سرطان) با نشر خبرنامه‌یی خواهان تشکیل هیأت نظارتی بین‌المللی برای ارزیابی تعهدات طالبان در روند صلح و رعایت محتوای قطع‌نامۀ شماره (2513) شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است. این قطع‌نامه اصولی را معرفی کرده است که بر بنیاد آن صلح در کشور و منطقه تأمین خواهد شد.
در خبرنامۀ وزارت خارجۀ کشور آمده است که ایجاد این کمیتۀ نظارتی تثبیت خواهد کرد که طالبان به هیچ یکی از تعهدات خود در روند صلح عمل نکرده و با آغاز روند خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، جنگ‌جویان این گروه خشونت‌ها را به صورت قابل توجه افزایش داده‌اند.
به باور این وزارت، گفت‌وگوهای معنادار صلح برای تأمین آتش‌بس و یافتن یک راه حل سیاسی تنها راه ختم جنگ در کشور است، اما طالبان اراده‌یی برای آغاز این گفت‌وگوها ندارند.
این در حالی است که سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه نیز از افزایش خشونت‌ها در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی خبر داده است. آقای لاوروف خواهان حل مسالمت‌آمیز مشکل افغانستان از راه گفت‌وگو شده است.
هرچند دولت افغانستان نیز بارها خواهان حل مسألۀ افغانستان از راه گفت‌وگو شده است، اما طالبان به این خواست‌ها پاسخ مثبت نداده‌اند. جنگ در حال حاضر در بیش از پانزده ولایت کشور عملاً جریان دارد.