وزارت خارجه

وزارت خارجه موضوع آزار و اذیت شهروندان افغانستان در ایران را بررسی می‌کند

neshananews

03 December 2020

وزارت امور خارجۀ کشور اعلام کرده است که این نهاد بررسی‌هایش را در پیوند به آزار و اذیت شماری از شهروندان کشور در ایران، آغاز کرده است.

این وزارت امروز (پنج‌شنبه، سیزدهم قوس) در خبرنامه‌یی آورده است که این موضوع از سوی سفارت و کنسولگری افغانستان در ایران بررسی می‌شوند.

این در حالی است که به تازه‌گی تصاویر شماری از شهروندان کشور که از سوی شهروندان ایرانی مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شوند. با این حال، وزارت امور خارجۀ کشور تأکید می‌ورزد که آزار و اذیت شهروندان افغانستان در بیرون از کشور پذیرفتنی نیست و عاملان این دست رویدادها باید بازداشت و طبق قانون مجازات شوند.

از سوی دیگر، شماری از نماینده‌گان مجلس شورای اسلامی ایران به تازه‌گی لایحه‌یی را به این مجلس ارایه کرده‌اند که بر اساس آن افرادی که به گونۀ غیر قانونی وارد ایران می‌شوند باید به پرداخت 100 میلیون تومان جریمه نقدی و 25 سال حبس مجازات شوند.

احتمال تصویب این لایحه در مجلس ایران در حالی نگرانی سفارت افغانستان در تهران را برانگیخته است که حدود دو میلیون شهروند افغانستان که بیشتر آنان فاقد اسناد قانونی هستند، در این کشور زنده‌گی می‌کنند.