وزارت خارجه امریکا

وزارت خارجۀ امریکا: اقلیت‌های مذهبی در افغانستان در معرض خشونت و کشتار قرار دارند

neshananews

16 May 2021

وزارت خارجۀ امریکا در گزارشی اعلام کرده که اقلیت‌های مذهبی از جمله شیعیان و سیک‌ها در افغانستان در معرض خشونت و کشتار قرار دارند.

وزارت خارجۀ امریکا امروز (یک‌شنبه، 26 ثور) همزمان با روز جهانی آزادی مذهبی، در گزارشی می‌نویسد که در سال‌های پسین خشونت‌های هدف‌مند بر این دو اقلیت مذهبی افزایش یافته است.

بر اساس یافته‌های این وزارت، در جریان سال 2020 میلادی دست‌کم نوزده حملۀ هدف‌مند تروریستی بر پیروان مذهب شیعه در افغانستان صورت گرفته است؛ در حالی که شمار این حمله‌ها در جریان سال 2019 میلادی 20 مورد بوده است.

در این گزارش از حمله بر مرکزهای آموزشی موعود و کوثر دانش در غرب شهر کابل، زایشگاه برچی و چندین مسجد و تکیه‌خانه نام ‌برده شده است که شیعیان به گونۀ هدف‌مند مورد حمله قرار گرفته‌اند.

در بخشی از این گزارش همچنان از حمله‌های هدف‌مند بر عبادتگاه‌های سیک‌ها و اهل هنود افغانستان یادآوری شده که جان ده‌ها پیرو این اقلیت مذهبی را گرفته است. بر اساس این گزارش، بیشتر حمله‌های هدف‌مند بر جمعیت‌های مذهبی از جمله شیعیان و سیک‌ها را در افغانستان شاخۀ خراسان دولت اسلامی (داعش) انجام داده است.

در این گزارش همچنان آمده است که باوجود افزایش شمار حمله‌های هدف‌مند بر جمعیت‌های مذهبی در افغانستان، دولت هنوزهم تدابیر پیش‌گیرانه برای محافظت از اقلیت‌های مذهبی را تشدید نکرده است.

وزارت خارجۀ امریکا این حمله‌ها را زمینه‌ساز مهاجرت گروهی اقلیت‌های مذهبی از جمله سیک‌ها به بیرون از افغانستان عنوان کرده است. در این گزارش از دولت افغانستان خواسته شده که برای محافظت از اقلیت‌های مذهبی در این کشور تدابیر امنیتی جدی‌تری روی دست بگیرد.

این در حالی است که در ادامۀ حمله‌های هدف‌مند بر اقلیت‌های مذهبی در افغانستان، هفتۀ پیش یک حملۀ مرگ‌بار تروریستی دانش‌آموزان یک مکتب دخترانه را در غرب شهر کابل هدف قرار داد. در این حملۀ انفجاری دست‌کم 85 نفر کشته شده و بیش از 150 تن دیگری زخم برداشتند؛ بیشتر قربانیان این حمله را دانش‌آموزان شکل می‌دهند.

پس از این حملۀ تروریستی، کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که جمعیت شیعه – هزارۀ افغانستان در معرض نسل‌کُشی قرار گرفته است.