سخنگوی وزارت خارجه امریکا دو

وزارت خارجۀ امریکا: حقوق زنان باید در هر نوع ساختار سیاسی در افغانستان حفظ شود

cristinaaziz

01 May 2021

وزارت خارجۀ امریکا اعلام کرده که حمایت ایالات متحده پس از بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان نیز ادامه خواهد یافت و حقوق زنان و آزادی‌های مدنی در این کشور باید با روی کار آمدن هر نوع ساختار سیاسی حفظ شوند.

نیت پرایز، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا امروز (شنبه، یازدهم ثور) در یک نشست خبری می‌گوید که رعایت حقوق زنان و آزادی‌های مدنی از دید ایالات متحدۀ امریکا اساس مشروعیت بین‌المللی کشورها را شکل می‌دهد.

آقای پرایز می‌افزاید، اگر قرار باشد مشروعیت بین‌المللی افغانستان حفظ شود، نیاز است با روی کار آمدن هر نوع ساختار سیاسی در آیندۀ این کشور حقوق زنان و آزادی‌های مدنی حفظ شوند.

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا ادامه می‌دهد که حمایت امریکا از افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی تا یازدهم سپتمبر در چوکات همکاری‌های دیپلماتیک، انکشافی و بشردوستانه ادامه می‌یابد. به گفتۀ او، وزارت خارجۀ امریکا و ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحده در این همکاری‌ها دخیل خواهند بود.

این در حالی است که بر اساس تصمیم اخیر واشنگتن، نیروهای این کشور تا یازدهم سپتمبر سال روان میلادی افغانستان را در حالی ترک خواهند کرد که روند صلح این کشور حدود دو سال پیش کلید خورد و تاکنون نتیجۀ قابل توجهی در پی نداشته است.