حاصلات گندم

وزارت زراعت: میزان تولید گندم در افغانستان 24 درصد کاهش می‌یابد

neshananews

17 June 2021

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری اعلام کرده که میزان تولید گندم در جریان سال روان خورشیدی در کشور در مقایسه به سال گذشته 24 درصد کاهش خواهد یافت.

وزارت زراعت امروز (پنج‌شنبه، 27 جوزا) با نشر خبرنامه‌یی می‌نویسد که بر اساس پیش‌بینی‌های این نهاد، امسال بیش از چهار میلیون تُن گندم در کشور تولید خواهد شد. این مقدار گندم در مقایسه با تولیدات سال پار 24 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

خبرنامۀ وزارت زراعت توضیح می‌دهد که خشک‌سالی روی تولید گندم للمی در کشور تأثیر گسترده‌یی برجای گذاشته است. بر اساس پیش‌بینی این وزارت، میزان تولید گندم للمی در جریان امسال 62 درصد و تولید گندم آبی 3 درصد کاهش خواهد یافت.

وزارت زراعت همچنان تأثیر خشک‌سالی روی مالداری در بیشتر ولایت‌های کشور را نیز زیان‌بار می‌خواند. بر اساس معلومات این وزارت، برنامه‌های منظمی برای تهیۀ علوفه به دام‌ها از سوی وزارت زراعت در جریان امسال روی دست گرفته شده است.

گفتنی است که خشک‌سالی در حالی کشاورزی و مالداری را در شماری از ولایت‌های کشور تهدید می‌کند که در زمستان گذشته میزان بارش برف کاهش یافته بود.

کارشناسان محیط زیست می‌گویند که بروز خشک‌سالی از پیامدهای مستقیم تغییر اقلیم است و افغانستان برای سال‌های سال با این چالش دست‌وپنجه نرم خواهد کرد.