واکسن کرونا

وزارت صحت: نخستین محمولۀ واکسن کرونا تا هفت ماه دیگر وارد افغانستان می‌شود

neshananews

09 December 2020

وزارت صحت عامه اعلام کرده است که نخستین محمولۀ واکسن ویروس کرونا تا هفت ماه دیگر وارد کشور خواهد شد.

اکمل سمسور، سخنگوی وزارت صحت عامه امروز (چهارشنبه، نوزدهم قوس) در یک نشست خبری در کابل می‌گوید که این وزارت در نظر دارد تا واکسن کرونا را برای شهروندان کشور فراهم بسازد. آقای سمسور می‌افزاید که بر اساس برنامۀ مشترک دولت افغانستان و جامعۀ جهانی، نخستین محمولۀ واکسن کرونا تا حدود هفت ماه دیگر وارد کشور خواهد شد.

سخنگوی وزارت صحت عامه خاطرنشان می‌سازد بانک جهانی و ایتلاف جهانی واکسن در حال حاضر دو منبع اساسی برای تمویل روند فراهم‌سازی واکسن کرونا برای شهروندان کشور هستند و این دو نهاد در جریان دو سال آینده برای 40 درصد از شهروندان کشور در شش مرحله واکسن فراهم خواهند کرد. آقای سمسور اضافه می‌کند که با احتمال افزایش تولید واکسن کرونا در سطح جهان، ممکن است درصدی بیشتر شهروندان افغانستان نیز واکسن کرونا دریافت کنند.

سخنگوی وزارت صحت عامه همچنان با اشاره به وضعیت کنونی شیوع ویروس کرونا در کشور بیان می‌کند که موج دوم این ویروس در حال همه‌گیری است. به گفتۀ او، در هفتۀ 49 شیوع این ویروس در کشور، یک‌هزار و 687 مورد مثبت این ویروس در سطح کشور ثبت شده است. آقای سمسور می‌گوید که میزان ثبت موارد مثبت کرونا در مقایسه به هفتۀ پیش حدود ده درصد افزایش یافته است. آن چنانی که مسوولان وزارت صحت عامه می‌گویند، شیوع این ویروس در حالی رو به افزایش است که تنها 33 درصد از شهروندان کشور از ماسک استفاده می‌کنند.

مسوولان وزارت صحت عامه استفادۀ گسترده از ماسک را یکی از مهم‌ترین راهکارهای جلوگیری از همه‌گیری این ویروس می‌خوانند و از شهروندان کشور می‌خواهند که به گونۀ گسترده از ماسک استفاده کنند.

سخنگوی وزارت صحت عامه با اشاره به تدابیر این وزارت اظهار می‌دارد که مرکز واحد سوق ادارۀ مبارزه با ویروس کرونا در مربوطات این وزارت ایجاد شده و همه‌روزه تدابیر منظم و یکسانی برای مهار کرونا روی دست گرفته می‌شود. او افزایش ظرفیت نمونه‌گیری از واقعه‌های مشکوک ویروس کرونا را بخشی از این تدابیر می‌خواند.

گفتنی است که موج دوم ویروس کرونا حدود یک ماه پیش در افغانستان آغاز شد. حکومت برای مهار این ویروس سالن‌های عروسی، مکتب‌ها و دانشگاه‌ها را تعطیل اعلام کرد. همچنان به تازه‌گی برنامۀ توزیع موادغذایی در چوکات «دسترخوان ملی» برای مقابله با پیامدهای اقتصادی همه‌گیری این ویروس بر خانواده‌ها آغاز خواهد شد.