ولسوالی پشتون زرغون

وقوع دومین انفجار در 24 ساعت گذشته در هرات

عاطفه غفوری

22 November 2020

مسوولان امنیتی در هرات از وقوع دومین انفجار در بیست‌وچهار ساعت گذشته در هرات خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان، در نتیجۀ انفجار مواد جاسازی شده در یک موتورسایکل در ولسوالی پشتون زرغون این ولایت، یک نیروی خیزش مردمی جان باخته است.

عبدالاحد ولی‌زاده، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت هرات می‌گوید که این انفجار چاشت امروز (یک‌شنبه، دوم قوس) در بازار ولسوالی پشتون زرغون رخ داده است. آقای ولی‌زاده می‌افزاید که در نتیجۀ این رویداد، افزون بر جان باختن یک نیروی خیزش مردمی، دو غیرنظامی دیگر نیز زخم برداشته‌اند.

با این حال، مسوولان صحی در هرات از انتقال زخمیان این رویداد به شفاخانۀ مرکزی شهر هرات خبر می‌دهند. محمدرفیق شیرزی، سخنگوی ریاست صحت عامۀ هرات خاطرنشان می‌سازد که وضعیت صحی این زخمیان زیاد وخیم نیست. هدف این انفجار تجمع نیروهای خیزش مردمی در بازار ولسوالی پشتون زرغون عنوان می‌شود.

این دومین انفجاری است که در ۲۴ ساعت گذشته در هرات به وقوع می‌پیوندد. شب گذشته نیز در انفجار یک ماین کنار جاده‌یی در شاهراه هرات – اسلام‌قلعه سه سرنشین یک موتر مسافربری جان باختند و دست‌کم چهار مسافر دیگر زخم برداشتند.

پشتون زرغون در شرق هرات در ماه‌های پسین شاهد افزایش کم‌پیشینۀ فعالیت جنگ‌جویان گروه طالبان بوده است. حدود دو ماه پیش این ولسوالی تا آستانۀ سقوط کامل به دست طالبان نیز پیش رفت، اما با واکنش زمینی و هوایی نیروهای امنیتی، حملۀ تهاجمی گستردۀ طالبان در این ولسوالی با شکست مواجه شد.