d-55ba2fb2bc83

ولسوالی ارغنج‌خواه بدخشان به دست طالبان سقوط کرد

neshananews

10 June 2021

اعضای شورای ولایتی بدخشان می‌گویند که ولسوالی ارغنج‌خواه این ولایت به دست طالبان سقوط کرده است.

بشیر صمیم، رییس شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که نیروهای امنیتی شام گذشته (چهارشنبه، نوزدهم جوزا) مرکز ولسوالی و پاسگاه‌های امنیتی را ترک کرده و منطقه را به طالبان واگذار کرده‌اند. قول اردوی ۲۱۷ پامیر نیز با پخش خبرنامه‌یی می‌گوید که نیروهای امنیتی از مکان قبلی به جای دیگری نقل مکان کرده‌اند.

جاوید مجددی، عضو شورای ولایتی بدخشان اضافه می‌کند که با سقوط این ولسوالی، مسیر رفت‌وآمد میان فیض‌آباد – بهارک که دوازده ولسوالی بدخشان را به شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت وصل می‌سازد در معرض تهدید طالبان قرار گرفته است.

بر بنیاد خبرنامۀ نیروهای ارتش، شورای نظامی بدخشان فیصله کرده است که مدیریت معارف و بی‌جا شده‌گان مستقر در مکتبی در منطقۀ «دشت پن» این ولسوالی را به روستای «تخساب» منتقل کنند. با آن‌ که قول اردوی ۲۱۷ پامیر می‌گوید که از این تولی در جهت تأمین امنیت و حفظ جان و مال باشنده‌گان ولسوالی ارغنج‌خواه استفاده می‌شود، اما باشنده‌گان محل می‌گویند که این تولی به ولسوالی بهارک رفته و هیچ تأثیری بر تأمین امنیت در این ولسوالی ندارد.

طالبان نیز با نشر خبرنامه‌یی ادعا دارند که مرکز نقلی ولسوالی ارغنج‌خواه ولایت بدخشان نیز به گونۀ کامل به تصرف جنگ‌جویان این گروه درآمده است. طالبان طی این خبرنامه می‌گویند که به نیروهای امنیتی تلفاتی وارد کرده‌اند. به گفتۀ آنان، سه تانک و مقدار زیادی از سلاح و تجهیزات جنگی دیگری نیز به دست آنان افتاده است. بر اساس خبرنامۀ طالبان، مرکز اصلی و فرماندهی پولیس این ولسوالی دو سال پیش به تصرف جنگ‌جویان آنان درآمده بود.

ولسوالی ارغنج‌خواه از ولسوالی‌های همجوار شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان است که با سقوط آن به دست طالبان افزون بر شهر فیض‌آباد، بیش از دوازده ولسوالی دیگر این ولایت نیز در معرض تهدید طالبان قرار گرفته است.