هبت الله

پیام عیدی رهبر طالبان: پس از خروج نیروهای خارجی یک نظام همه‌شمول شکل خواهیم داد

neshananews

09 May 2021

ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسب فرا رسیدن عید فطر می‌گوید که پس از خروج نیروهای خارجی، یک نظام همه‌‌شمول اسلامی در کشور شکل خواهد گرفت.

سایت رسمی طالبان امروز (یک‌شنبه، نوزدهم ثور) پیام عیدی ملا هبت‌الله آخوندزاده را منتشر کرده است. آقای آخوند‌زاده در این پیام تأکید می‌کند که طالبان گفت‌وگوهای صلح را اولویت می‌دهند و از این رو، هیأت باصلاحیتی را برای گفت‌وگو با دولت افغانستان به کار گماشته‌اند.

ملا هبت‌الله می‌افزاید که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان برای تشکیل یک نظام همه‌شمول اسلامی در کشور آماده‌گی خواهند گرفت. او با اشارۀ تلویحی به نشست استانبول می‌افزاید که طالبان یک طرف جنگ جاری در کشور هستند و هر نشستی که قرار است در پیوند به صلح افغانستان برگزار شود باید جزییات آن پیش از پیش با طالبان در میان گذاشته شود.

رهبر طالبان اما مسألۀ اشتراک یا عدم اشتراک نماینده‌گان این گروه در نشست استانبول را مشخص نساخته است. آخوندزاده بار دیگری از ایالات متحدۀ امریکا می‌خواهد که روند خروج نیروهایش را طبق توافق‌نامۀ صلح دوحه عملی سازد. به بیان او، این توافق‌نامۀ زمینۀ مناسبی برای پایان جنگ در کشور است.

رهبر طالبان همچنان به جنگ‌جویان این گروه دستور می‌دهد که از کشتار غیرنظامیان دست بردارند. او اما دربارۀ برقراری آتش‌بس در روزهای عید چیزی نگفته است.

این در حالی است که بر اساس گزارش وزارت امور داخله، تنها در جریان ماه رمضان امسال نزدیک به 400 غیرنظامی در جریان درگیری‌های مسلحانه، انفجارها و پرتاب هاوان از سوی طالبان در کشور کشته شده‌اند.