پیام غنی

پیام عیدی غنی: برای تغییر وضعیت جنگ در کشور برنامۀ فوری و عملی آماده است

neshananews

20 July 2021

محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور در پیامش به مناسب عید قربان از طرح برنامه‌یی برای تغییر وضعیت جنگ در کشور خبر می‌دهد.

آقای غنی امروز (سه‌شنبه، 29 سرطان) در سخنرانی‌اش به مناسب عید قربان در ارگ می‌گوید که طالبان نیت و اراده‌یی برای صلح ندارند. آقای غنی می‌افزاید که دولت برای اتمام حجت هیأتی بلندپایه‌یی را برای مذاکره با طالبان به قطر فرستاد تا ثابت بسازد که دولت و ملت افغانستان خواهان برقراری صلح در کشورند.

محمداشرف غنی به نقل از عبدالله عبدالله، رییس‌ شورای عالی مصالحۀ ملی تصریح می‌کند که رهبران طالبان قصد دارند با زور قدرت سیاسی را به دست بگیرند و به گفت‌وگوهای صلح اهمیتی قایل نیستند.

رییس‌جمهور خاطرنشان می‌سازد که طالبان در پی کسب قدرت سیاسی از طریق زور هستند و هیچ اراده‌یی برای صلح ندارند. به سخن او، نیروهای خارجی افغانستان را ترک کرده‌اند و هیچ بهانه‌یی برای طالبان باقی نمانده تا جنگ را زیر نام «جهاد» ادامه دهند.

رییس‌جمهور غنی علاوه می‌کند که به تازه‌گی یک برنامۀ عملی و فوری جهت تغییر وضعیت جنگ در کشور آماده ساخته و این برنامه در جریان سه تا شش ماه آینده تطبیق خواهد شد.

هرچند آقای غنی به طور واضح این برنامه را شرح نمی‌دهد، اما اشاره می‌کند که بسیج ملت و تمرکز نیروهای امنیتی به جنگ با طالبان بخش مهم این برنامه است.

آقای غنی رهایی پنج هزار زندانی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان را اشتباه کشورهای غربی می‌داند و می‌گوید که اکنون همۀ این جنگ‌جویان طالبان به میدان‌های نبرد حضور یافته‌اند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش از سربازان و خانواده‌های آنان سپاس‌گزاری می‌کند. او به سربازان و شهروندان اطمینان می‌دهد که قصد معامله با طالبان را ندارد و برای بقای نظام کنونی با طالبان مبارزه خواهد کرد. آقای غنی همچنان تأکید می‌ورزد که طالبان هنوزهم با گروه‌های تروریستی از جمله جیش محمد، القاعده و لشکر طیبه رابطه دارند و در تبانی با پاکستان در پی تخریب افغانستان هستند.

آقای غنی در حالی تأکید دارند که طالبان اراده‌یی برای صلح ندارند که به تازه‌گی هیأت بلندپایۀ دولت به رهبری عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی برای مذاکره با رهبران طالبان به قطر رفت. آقای عبدالله در این سفرش با ملاعبدالغنی برادر، معاون سیاسی گروه طالبان دیدار کرد. دیدار آقای عبدالله با معاون سیاسی طالبان اما برای پیشرفت روند صلح هیچ سودی در پی نداشت. آقای عبدالله پس از دیدار با ملابرادر گفته است که او از رهبران طالبان شناخت بیشتری به دست آورده است.

این همه در حالی است که انتظار می‌رفت با خروج نیروهای خارجی از کشور، جنگ طالبان با دولت پایان یابد و دو طرف از طریق گفت‌وگو به صلح دست یابند. اکنون اما دامنۀ جنگ بیش از پیش گسترش یافته و در حال حاضر جنگ در بیش از یازده ولایت کشور عملاً جریان دارد.