tiktak

چرا امریکا از شبکۀ اجتماعی «تیک‌تاک» می‌ترسد؟

neshananews

10 June 2021

منبع: آتلانتیک

برگردان: عبدالجلیل سروش

رشد شبکۀ محبوب اجتماعی تیک‌تاک، واقعیت عینی موضوعی است که امریکا سال‌ها نگران آن بوده است؛ شبکه‌یی که بنیان‌گذار آن در چین متولد شده و می‌تواند خلاقیت‌هایش را در ایالات متحدۀ امریکا به نمایش بگذارد.

امریکایی‌ها می‌گویند که نبوغ و ذکاوت کارآفرینان این شبکه صرف‌نظر از این که در کجا متولد شده‌اند، در امریکا استقبال می‌شود. محبوبیت شبکۀ تیک‌تاک در میان شهروندان امریکایی در کنار فیس‌بوک، تویتر و اینستاگرام نیز این رویۀ را به نمایش می‌گذارد.

اما در این اواخر سیاست رسمی امریکا در برابر تیک‌تاک تغییر کرده است. دونالد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا بارها علیه بنیان‌گذار چینی تیک‌تاک تاخت و جوبایدن، رییس‌جمهور کنونی امریکا نیز با این شبکۀ محبوب اجتماعی با احتیاط برخورد می‌کند.

از دید امریکایی‌ها امروزه چین یک شریک استراتژیک دولت آنان نیست؛ بلکه یک دشمن استراتژیک بالقوۀ آنان تلقی می‌شود. شبکۀ تیک‌تاک اما برای آنان تنها یک شبکۀ اجتماعی محبوب نیست که شهروندان امریکایی بتوانند بخش‌های جذاب زنده‌گی خصوصی خود را از طریق آن به نمایش بگذارند؛ بلکه این شبکه ابزاری در دست حزب کمونیست چین برای نفوذ و نظارت جدی از زنده‌گی شهروندان امریکایی تلقی می‌شود.

استیفن منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا می‌گوید که چین با فناوری پیشرفته‌یی که در اختیار دارد، ممکن از تیک‌تاک برای دزدی رازها، نظارت از زنده‌گی خصوصی ده‌ها میلیون شهروند امریکایی و عملیات‌های تخریبی که مشخص نیست چه پیامدهای زیان‌باری به همراه داشته باشد، استفاده کند.

این مقام ارشد امریکایی می‌گوید که طرحی را به کنگره فرستاده است که بر اساس آن، اقدامات پیش‌گیرانه‌یی در برابر عملیات‌های تخریب‌آمیز چین که احتمال دارد از طریق تیک‌تاک انجام شود، روی دست گرفته خواهد شد.

سناتور جوش حاولی، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای امریکا می‌گوید که تیک‌تاک به یک دستگاه نظارت در دست چین بدل شده است؛ دستگاهی که به هدف تسلط چین بر امریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک خطر واقعی برای امنیت ملی امریکا به شمار می‌رود.