124

چندین ایالت هند به وضع قوانین سخت‌گیرانه علیه «جهاد عشقی» روی آورده‌اند

neshananews

17 November 2020

رسانه‌های هندی گزارش می‌دهند که فرمان‌داران چندین ایالت این کشور در نظر دارند تا قوانین سخت‌گیرانه‌یی را در برابر جوانان مسلمانی که به «جهاد عشقی» یا ازدواج با دختران هندو به قصد مسلمان کردن آنان دست می‌زنند، وضع کنند.

شبکۀ تلویزیونی «ان دی» هند امروز (سه‌شنبه، 27 عقرب) در گزارشی آورده است که فرمان‌دار ایالت مادیا پرادیش وعده سپرده است که پارلمان این ایالت به زودی قوانین سخت‌گیرانه‌یی را در برابر کسانی که به «جهاد عشقی» اقدام می‌کنند، وضع خواهد کرد.

«جهاد عشقی» بیشتر از هر کشور دیگری در جامعۀ هند رواج دارد. این اصطلاح به حالتی گفته می‌شود که مردان مسلمان به قصد تغییر عقیدۀ زنان غیرمسلمان با آنان ازدواج می‌کنند.

به نقل از این گزارش، ناروتام میشرا، فرمان‌دار ایالت مادیا پرادیش می‌گوید که به زودی اقداماتی برای مقابله با «جهاد عشقی» در این ایالت روی دست گرفته خواهد شد. آقای میشرا ‌می‌افزاید که این تدابیر شامل وضع قوانین سخت‌گیرانه‌یی علیه کسانی است که به «جهاد عشقی» اقدام می‌کنند و دختران ادیان دیگر را به قصد مسلمان ساختن در عقد نکاح خود در می‌آورند.

فرمان‌دار ایالت‌ مادیا پرادیش هند تأکید می‌ورزد که در چوکات این سند قانونی که به زودی در پارلمان ایالتی مادیا پرادیش هند تصویب خواهد شد، برای کسانی که به این نوع ازدواج‌ها دست می‌زنند تا پنج سال حبس در نظر گرفته می‌شود.

بر اساس این گزارش فرمان‌داران ایالات‌های کارناتاکا و هاریانای هند نیز وعده سپرده‌اند که تدابیر سخت‌گیرانه‌یی از جمله وضع قوانینی که «جهادگرایان عشقی» را به حبس محکوم می‌کند، در این ایالت‌ها روی دست خواهند گرفت.

«جهاد عشقی» مردان مسلمان در جامعۀ هند که بیش‌ترین نفوس این کشور را هندوباوران شکل می‌دهند، از سال 2009 میلادی به این‌سو واکنش‌های زیادی را به همراه داشته است. برخی از نهادهای جامعۀ مدنی هند گروه‌های بنیادگرای مسلمان در این کشور را به اقدام‌های برنامه‌ریزی شده برای ترویج «جهاد عشقی» در این کشور متهم می‌کنند.

اما تاکنون شواهدی مبنی بر اقدامات برنامه‌ریزی‌ شده‌یی در این بخش تأیید نشده است. «جهاد عشقی» افزون بر هند در کشورهای اروپایی نیز از سوی جوانان مسلمان به شکل غیرسازمان یافته صورت می‌گیرد. اما در هند این روند متفاوت است. در هند خانواده‌های دختران باید هنگام ازدواج به دامادشان جهزیه و در مواردی پول نقد بپردازند؛ بیشتر خانواده‌های غریب در این کشور از داشتن فرزند دختر ابراز نارضایتی می‌کنند. ازدواج دختران هندو با پسران مسلمان اما سهولت بیشتری برای دختران هندو و خانواده‌های آنان به میان می‌آورد؛ زیرا پسران مسلمان هنگام ازدواج از خانوادۀ دختر پول و یا جهزیه تقاضا نمی‌کنند.