وزیر خارجه چین

چین خواستار توافق سیاسی در افغانستان شده است

neshananews

16 May 2021

وانگ یی، وزیر خارجۀ چین با استقبال از آتش‌بس سه روزه در افغانستان از طرف‌های دخیل در جنگ این کشور می‌خواهد که به یک توافق سیاسی دست یابند.

وزارت خارجۀ پاکستان امروز (یک‌شنبه، 26 ثور) با نشر خبرنامه‌یی می‌نویسد که اقای وانگ یی این موضوع را در یک گفت‌وگوی تلیفونی با شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان مطرح کرده است.

به نقل از این خبرنامه، آقای یی به میان آمدن توافق سیاسی را برای پایان جنگ در افغانستان ضروری می‌داند. به باور او، کشورهای منطقه از جمله چین و پاکستان باید برای تسهیل این توافق وارد اقدام شوند.

وزیر خارجۀ چین خاطرنشان می‌سازد که جناح‌های دخیل در جنگ و صلح افغانستان از فرصت جاری برای صلح استفاده کنند و با امضای یک توافق‌نامۀ جامع صلح به جنگ جاری در این کشور پایان دهند.

این در حالی است که پس از پایان آتش‌بس سه روزه در جریان عید فطر، دور تازه‌یی از گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر آغاز شده است.

این بار طالبان خواستار آزادی هفت هزار زندانی خود از بند حکومت افغانستان شده‌اند. رییس‌جمهور غنی اما می‌گوید که تنها در صورت یک توافق جامع صلح این زندانیان را آزاد خواهد کرد.