ضمیر کابلوف

کابلوف: امریکا برای جلوگیری از شدت جنگ در افغانستان باید با طالبان توافق کند

neshananews

02 May 2021

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور روسیه برای افغانستان از ایالات متحدۀ امریکا می‌خواهد که برای جلوگیری از گسترش دامنۀ درگیری‌های مسلحانه در افغانستان با طالبان توافق کند.

ضمیر کابلوف امروز (یک‌شنبه، دوازدهم ثور) در گفت‌وگوی ویژه‌یی با شبکۀ روسی (آر. بی. کی) می‌گوید که طولانی شدن حضور نیروهای خارجی در افغانستان ممکن به افزایش دامنۀ درگیری‌ها در این کشور بیانجامد.

آقای کابلوف می‌افزاید که ایالات متحدۀ امریکا به هدف جلوگیری از شدت جنگ باید روی زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان با گروه طالبان به توافق برسد.

نمایندۀ رییس‌جمهور روسیه یادآور می‌شود که بنابر توافق دوحه، نیروهای امریکایی باید تا اول ماه «می» افغانستان را ترک می‌کردند، در حالی که با تعیین زمان‌بندی جدید برای خروج این نیروها، توافق‌نامۀ دوحه نقض شده است.

نمایندۀ ویژۀ رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان همچنان خاطرنشان می‌سازد که روند جاری صلح در افغانستان باید به نتیجه برسد و روسیه تلاش دارد دولت افغانستان و طالبان را به یک توافق سیاسی تشویق کند.

این در حالی است که طبق توافق صلح دوحه قرار بود نظامیان امریکایی و ناتو تا یازدهم ثور امسال افغانستان را ترک کنند. اما همزمان با تعویق زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا پنج ماه دیگری، مقر نظامیان خارجی در ولایت قندهار روز گذشته هدف حملۀ راکتی قرار گرفته است.

طالبان هرچند مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته‌اند، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که این گروه پس از یازدهم ثور امسال حمله‌های خود را بالای نیروهای خارجی از سر خواهند گرفت.