هرات

کارزار جوانان هراتی برای جلوگیری از دیدوبازدید در روزهای عید

عاطفه غفوری

18 May 2020

گروهی از جوانان هراتی به منظور آگاهی‌دهی مردم از خطرات ویروس کرونا و جلوگیری از دید‌وبازدیدهای ویژۀ روزهای عید کارزاری را در هرات راه‌اندازی کرده‌اند. این جوانان از مردم می‌خواهند که روزهای عید را به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در خانه سپری کنند.

تواب مبارز، آمر امور جوانان در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید که هدف جوانان از راه‌اندازی این کارزار، تشویق مردم به رعایت نکات بهداشتی و خودداری از دید‌وبازدید در روزهای عید سعید فطر است. آقای مبارز می‌افزاید که در این کارزار همچنان از مردم خواسته می‌شود که به جای خرید میوه و شیرینی‌های ویژۀ عید، پول آن را به نیازمندان کمک کنند.

ثریا شجاعی، مسوول بخش بانوان این کارزار می‌گوید که با آمدن عید و احتمال دیدوبازدیدهای ویژۀ این ایام، نگرانی مردم از شیوع بیش‌تر ویروس کرونا در هرات رو به افزایش است. خانم شجاعی می‌افزاید که در این کارزار آگاهی‌دهی تلاش خواهند کرد که مردم را از خانه‌گردی منصرف سازند و به قطع زنجیرۀ انتشار ویروس کمک کنند.

در همین حال، والی هرات و ریاست صحت عامۀ این ولایت نیز از این کارزار استقبال می‌کنند. ریاست صحت عامۀ هرات در خبرنامه‌یی از افزایش خطر ابتلا به این ویروس هنگام دیدوبازدیدهای شهروندان در روزهای عید هشدار داده است. در اعلامیۀ این ریاست از باشنده‌گان هرات خواسته شده است که فاصلۀ اجتماعی را رعایت کنند و از خانه‌گردی‌ها و بازدیدهای روزهای عید، جداً خودداری کنند. عبدالوحید قتالی، والی هرات نیز از باشنده‌گان این ولایت می‌خواهد که عید را در خانه تجلیل کنند و از گشت‌وگذار در بیرون از خانه، خودداری کنند.

باشنده‌گان هرات عید را همه‌ساله با دیدوبازدید از دوستان و اقارب تجلیل می‌کنند. عید پیش‌رو، اما به دلیل شیوع و گسترش ویروس کرونا در این ولایت، مانند سال‌های گذشته تجلیل نخواهد شد. نگرانی‌ها از همه‌گیری ویروس کرونا در هرات در حالی افزایش یافته است که روند ابتلای باشنده‌گان این ولایت به بیماری «کووید ۱۹» با گذشت هر روز در حال افزایش است. در تازه‌ترین مورد، ریاست صحت عامۀ هرات گزارش داده است که در 24 ساعت گذشته 95 واقعۀ مثبت این ویروس در هرات ثبت شده است.

هرات پس از کابل، بیش‌ترین میزان بیماران مبتلا به ویروس کرونا را ثبت دارد. آمارهای ریاست صحت عامۀ این ولایت نشان می‌دهد که در حال حاضر یک‌هزار 248 بیمار در هرات به ویروس کرونا مبتلا هستند. 209 تن از بیماران این ویروس واگیردار دوباره صحت‌یاب شده‌اند، اما 24 بیمار دیگر بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.