لللل

کارزار غذایی برای فرشته‌گان خیابانی؛ مالک یک رستورانت در هرات طلایه‌دار کمک به کودکان کار

عاطفه غفوری

06 May 2020

مهربانی مردم هرات در روزهای شیوع کرونا در این ولایت، تلخی تحمل قرنطینه و بیماری را شیرین کرده است. به هر پیمانه‌یی که آمار مبتلایان به این ویروس افزایش می‌یابد، به همان تناسب خبرهای خوب و امیدوارکننده‌یی از همدلی و مهربانی باشنده‌گان هرات، گوش و چشم مردم را بیش‌تر می‌نوازد. شماری از مردان و زنان نیکوکار هراتی در هفته‌های پسین چنان صحنه‌یی از نیکی و زیبایی را در این ولایت به نمایش گذاشته‌اند که اگر کرونا در برابر کادر درمانی کشور دوام آورده، در برابر آن سیل مهربانی مردم نیز درهم شکسته است.

افزایش ساعات کاری تیم‌های پزشکی، سهم پررنگ کارمندان تنظیف شهرداری در ضدعفونی‌سازی شهر، از خودگذری داکتران و پرستاران با وجود تأخیر در پرداخت معاش‌شان، بخشیدن کرایۀ اماکن اجاره‌یی به کرایه‌نشینان، توزیع بسته‌های بهداشتی و خوراکی به مردم و اختصاص اماکن خصوصی برای درمان بیماران ناشی از ویروس کرونا، تنها بخشی از این سیل مهربانی مردم است.

اما شاید طلایه‌دار نیکی در روزهای دشوار هرات، فرهاد مجیدی مالک یک رستورانت در این شهر باشد. کسی که از آغاز شیوع کرونا در هرات، روزانه با توزیع غذای رایگان به کودکان خیابانی و کارگران، به تکثیر زنجیرۀ مهربانی در این ولایت، کمک کرده است. جوانی نیکوکار که همین دو ماه پیش رستورانت او اصلی‌ترین منبع درآمد او و خانواده‌اش بود، حالا با توقف سرویس غذا به شهروندان، آشپزخانۀ رستورانتش را به محل پختن و بسته‌بندی غذای گرم به کودکان کار در هرات اختصاص داده است.

فرهاد مجیدی می‌گوید در نخستین روزهای قرنطینۀ هرات، آن‌چه او را بیش از پیش غمگین و نگران می‌ساخت، حضور کودکان کار در خیابان‌های شهر بود. کودکانی که غم نان آنان را راهی خیابان‌ها می‌کرد و با خانه‌نشینی و مراقبت در برابر ویروس کرونا بیگانه بودند. آقای مجیدی می‌افزاید که یک ماه پیش سرانجام به این نتیجه رسید که ذخیرۀ مواد غذایی موجود در رستورانتش را به کودکان کار، اختصاص دهد و با توزیع ۳۰ بستۀ غذایی برای کودکان در روز، این روند را آغاز کرده است. همزمان با این، او توزیع بسته‌های مواد بهداشتی از جمله ماسک، صابون و مواد ضدعفونی‌کننده را نیز به این کودکان آغاز کرده است.

مالک این رستورانت می‌گوید که حالا پس از یک ماه فعالیت، شمار قابل توجهی از جوانان هرات با او همراه شده‌اند و با حمایت مالی آنان توانسته است که ظرفیت توزیع غذای رایگان را به کودکان کار در هرات از 30 بسته در روز به ۱۰۰ بسته افزایش دهد. حالا یک ماه پس از آغاز این روند، کودکان خیابانی هرات می‌دانند که چاشت‌ها در پارک «ترقی شهر» می‌توانند با حفظ فاصلۀ اجتماعی جمع شوند و شکم‌شان را با غذای گرم و رایگان سیر کنند. کودکانی که تا پیش از این کم‌تر اقبال سیر کردن شکم را داشتند، حالا دیگر دغدغۀ گرسنه‌گی ندارند.

حامد یکی از کودکانی است که نان‌آور خانواده‌اش است. حامد این روزها از کمک غذایی رستورانت فرهاد مجیدی بهره‌مند می‌شود. او می‌گوید تا پیش از این، به دلیل فقر نمی‌توانست شکم خود را سیر کند و  با فشار گرسنه‌گی بخشی از درآمد روزانه‌اش را مجبوراً به خرید غذا می پرداخت. این کودک هراتی اما خاطرنشان می‌سازد که حالا همۀ درآمد روزانه‌اش را به خانه می‌برد و خانواده‌اش نیز پول بیش‌تری برای تأمین نیازهای‌شان ذخیره می‌کنند.

طعم شیرین کار خیر برای فرهاد مجیدی چنان خوشایند است که حالا کارهای بزرگ‌تر و بنیادی‌تری را برای کودکان بی‌سرپرست در سر می‌پروراند. او می‌گوید که در صدد احداث یک پارک ویژه برای کودکان در هرات است تا مدیریت آن را به کودکان کار بسپارد و درآمد آن نیز صرف هزینه‌های تحصیلی و آموزشی کودکان خیابانی در هرات شود.

او از همۀ شهروندانی که توان مالی برای کمک به کودکان خیابانی دارند، می‌خواهد که به این زنجیرۀ نیکوکاری بپیوندند تا این‌که شهروندان هرات با مهربانی از برهۀ دشوار شیوع کرونا عبور کنند.

فرهاد مجیدی درحالی آشپزخانۀ رستورانتش را برای تغذیۀ کودکان نادار اختصاص داده است که در جریان دو ماه پسین گسترش ویروس کرونا در هرات و تعطیلی بازار و مراکز تجارتی در این شهر، فقر، بیکاری و گرسنه‌گی فشار سنگینی را بر قشر کم درآمد جامعه، وارد کرده است.

علی‌رغم این‌که بخش خصوصی تاکنون سهم پررنگی در کمک‌رسانی به مردم ایفا کرده است، اما مردم نسبت به برنامه‌های حمایتی دولت چندان رضایتی نشان نمی‌دهند. ضعف در مدیریت کمک‌ها و تشخیص نادرست نیازمندان در هرات مهم‌ترین موارد انتقاد مردم نسبت به دولت است.