اهدای خون

کارزار یک روزۀ اهدای خون در جوزجان

شماری از مسوولان حکومت محلی و باشنده‌گان ولایت جوزجان در کارزار یک‌روزه برای زخمیان نیروهای نظامی و افراد ملکی در شهر شبرغان خون اهدا کردند. مسوولان محلی می‌گویند که این کارزار را به هدف حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی و برای همدردی با زخمیان رویدادهای انفجاری در کشور، به راه انداخته‌اند.

عبدالقادر مالیه، معاون والی جوزجان امروز (چهارشنبه، ۲۹ ثور) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که این کارزار از سوی حکومت محلی در ولایت جوزجان راه ‌اندازی شده است. آقای مالیه خودش نیز خون اهدا کرده. او می‌افزاید که کارمندان دولت برای تشویق شهروندان دست به این اقدام زده‌اند.

معاون والی جوزجان خاطرنشان می‌سازد که شهروندان ملکی و نیروهای نظامی در وضعیت فوق‌العاده حساس امنیتی قرار دارند. آقای مالیه تأکید می‌ورزد که یک قطره خون می‌تواند جان زخمیان ملکی و نظامی را نجات دهد. او علاوه می‌کند که قرار است به تعداد صد تن از کارمندان دولتی و باشنده‌گان جوزجان طی این کارزار خون اهدا کنند.

در همین‌حال، قادر فولاد، کنش‌گر مدنی در ولایت جوزجان می‌گوید که شهروندان شبرغان با اهدای خون در کنار قربانیان رویدادهای انتحاری و انفجارها ایستاده‌اند. او اشاره می‌کند که نیروهای نظامی و امنیتی برای آرامش شهروندان می‌رزمند. به باور آقای فولاد، وظیفۀ هر شهروند این است که با اهدای خون از نیروهای نظامی کشور حمایت کند. او اضافه می‌کند که باشنده‌گان جوزجان با اهدای خون در کنار آسیب‌دیده‌گان افراد ملکی در رویدادهای پسین کابل، نیز ایستاده‌اند.

این در حالی است که محمد نعیم اجتماعی، مسوول بانک خون در شفاخانۀ ولایتی جوزجان می‌گوید که انتظار می‌رود تا پایان کارزار یک‌روزه حدود ۳۰ هزار سی‌سی خون جمع‌آوری شود. به گفتۀ آقای اجتماعی، خون اهدایی برای زخمیان نیروهای نظامی و افراد ملکی استفاده خواهد شد.

پیش‌ از این نیز شماری از کنش‌گران مدنی و باشنده‌گان شهر شبرغان در روزهای مناسبتی مانند دهم محرم، روز سرباز و هفتۀ شهید برای زخمیان نظامی و افراد ملکی خون اهدا کرده‌اند.