خشونت علیه زنان

کاهش ۳۰ درصدی میزان خشونت بر زنان در ولایت جوزجان

محمدجان آریا

01 December 2020

مسوولان ریاست امور زنان در ولایت جوزجان می‌گویند که در سال روان خورشیدی میزان خشونت در برابر زنان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش ‌یافته است. آنان می‌افزایند که از آغاز سال روان خورشیدی تا ماه قوس امسال ۱۴۴ پروندۀ خشونت بر زنان نزد این نهاد ثبت شده است؛ در حالی ‌که شمار موارد خشونت در برابر زنان در سال گذشته (۱۳۹۸) به ۲۲۴ مورد می‌رسید.

وحیده فیضی، آمر بخش هماهنگی ریاست امور زنان در ولایت جوزجان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که از میان ۱۴۴ پرونده‌یی که در بخش حقوقی ریاست امور زنان ثبت شده است، ۸ مورد قتل، ۳ مورد تجاوز و ۲ مورد حلق‌آویز را نیز شامل است. به گفتۀ خانم فیضی، این ۱۳ مورد شامل حادترین موارد خشونت در برابر زنان در سال روان خورشیدی شمرده می‌شوند.

آمر بخش هماهنگی ریاست امور زنان می‌افزاید که بیش‌ترین شکایت‌های ثبت شده نزد این نهاد شامل خشونت‌های خانواده‌گی‌ می‌باشند. او شهربندان «قرنطینه» را علت اصلی خشونت‌های خانواده‌گی عنوان می‌کند. خانم فیضی تأکید می‌ورزد که ریاست آنان در دو ماه پسین کم‌تر شاهد ثبت پروندۀ کشیده‌گی‌های خانواده‌گی بوده است. خانم فیضی خاطرنشان می‌سازد که ریاست امور زنان در ولایت جوزجان با همکاری ارگان‌های دیگر و حکومت محلی در حال رسیده‌گی به پرونده‌های خشونت بر زنان است.

مصارف گزاف عروسی، مهریۀ بلند، ازدواج‌های اجباری و زیر سن قانون و چندهمسری از علت‌های دیگری بروز خشونت‌های خانواده‌گی و فرار زنان و دختران از خانه دانسته می‌شوند. وحیده فیضی توضیح می‌دهد که ریاست امور زنان در این ولایت با همکاری موسسه‌ها، کنش‌گران مدنی و فعالان حقوق زن مصروف آگاهی‌دهی برای خانواده‌ها در پیوند به پیامد‌های ازدواج‌های اجباری و زیر سن است.

پیش از این نیز برنامۀ آگاهی‌دهی از قانون منع آزار و اذیت زنان و کودکان برای حدود 900 زن در نُه روستای شهر شبرغان و ولسوالی‌های آقچه و فیض‌آباد ولایت جوزجان از سوی ریاست امور زنان این ولایت راه‌اندازی شده بود. این در حالی است که از سه روز به این‌سو به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان، کارزار شانزده روزۀ آگاهی‌دهی در پیوند به محو خشونت علیه زنان در سرتاسر کشور آغاز شده است.