تولید نمک

کاهش 90 درصدی تولید نمک آیدین‌دار در یگانه کارخانۀ پروسس نمک در جوزجان

neshananews

22 February 2021

مسوولان اتاق‌ تجارت و صنایع در جوزجان می‌گویند که در سال روان خورشیدی فعالیت شماری از کارخانه‌های تولید و بسته‌بندی نمک‌ آیدین‌دار در این ولایت متوقف شده است. آنان ناامنی‌های دو سال پسین در شاهراه‌ها و نبود شهرک صنعتی را دو عامل اساسی فرا راه توقف فعالیت دو کارخانۀ تولید و بسته‌بندی نمک آیدین‌دار در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان می‌خوانند. در حال حاضر یگانه کارخانۀ فعال در عرصۀ پروسس و بسته‌بندی نمک آیدین‌دار در این ولایت با کاهش تولید نود درصدی روبه‌رو است.

یولبرز عطایی، مسوول اتاق تجارت و صنایع در ولایت جوزجان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که ناامنی در شاهراه‌ها و مشکلات اقتصادی سبب شده است که دو کارخانۀ تولید و پروسس نمک آیدین‌دار در شهر شبرغان از فعالیت باز بمانند. آقای عطایی می‌افزاید که در حال حاضر تنها یک کارخانۀ تولید نمک در این ولایت فعال است و این کارخانه نیز با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. آقای عطایی خاطرنشان می‌سازد که اخاذی گروه طالبان در شاهراه‌ها از بازرگانان باعث شده است که آنان با واردات و صادرات نمک به بیرون از این ولایت با مشکل مواجه شوند. او اشاره می‌کند که این موضوع با حکومت محلی جوزجان نیز در میان گذاشته شده، اما سودمند واقع نشده است.

از سوی دیگر، شاه محمد، مدیر بازاریابی یگانه کارخانۀ پروسس نمک آیدین‌دار (کریستال پامیر) در صحبت با نشانه می‌گوید که میزان تولید و پروسس نمک آیدین‌دار در کارخانۀ آنان نسبت به سال گذشته به گونۀ قابل ملاحظه‌یی کاهش یافته است. او علاوه می‌کند که در سال‌های گذشته روزانه تا پنج تُن نمک در این کارخانه پروسس، تصفیه و بسته‌بندی می‌شد. به سخن او، اکنون میزان تولید نمک آیدین‌دار در این کارخانه به کمتر از یک تُن در روز کاهش یافته است.

مدیر بازاریابی کارخانۀ «کریستال پامیر» اضافه می‌کند که در حال حاضر در کارخانۀ آنان دوازده نفر کار می‌کنند و تولیدات آنان تنها در داخل جوزجان به فروش می‌رسد. او ناامنی‌ در شاهراه‌های بزرگ شمال را علت اساسی کاهش تولید و پروسس نمک در ولایت جوزجان عنوان می‌کند. آقای شاه محمد توضیح می‌دهد که نمک تصفیه ناشده از معدن نمک ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب به شهر شبرغان آورده می‎شود. این سنگ‌های نمک پس از پاک‌کاری، آسیاب می‌شوند و مواد معدنی «آیدین» در آن اضافه می‎شود. مسوولان این کارخانۀ می‌افزایند که این نمک پس از بسته‌بندی به بازار عرضه می‌شود.

مسوولان این شرکت تولیدی نمک آیدین‌دار نبود شهرک‌ صنعتی و ناامنی در شاهراه‌ها را علت سقوط کارخانه‌های نمک در ولایت جوزجان می‌دانند. از این پیش سه شرکت تولیدی نمک آیدین‌دار در ولایت جوزجان فعالیت داشتند. اکنون اما پس از افزایش ناامنی در شاهراه‌ها دو کارخانۀ تولید نمک از فعالیت باز مانده‌اند.

عبدالبصیر، پدر خانوادۀ شش‌ نفری از یک سال به این‌سو در کارخانۀ تولید نمک‌ آیدین‌دار در شهر شبرغان کار می‌کند. معاش ماهانۀ او تنها شش هزار افغانی است. او به این باور است که اگر ناامنی به همین‌ شکل دوام کند، احتمال دارد این کارخانۀ تولید نمک آیدین‌دار در جوزجان نیز بسته شود.

با این حال، مسوولان محلی از ساخت شهرک صنعتی در شبرغان و تأمین امنیت شاهراه‌های رفت‌وآمد به جوزجان خبر می‌دهند. معروف آذر، سخنگوی والی جوزجان می‌گوید که بررسی مقدماتی یک شهرک صنعتی در شهر شبرغان پایان یافته است. آقای آذر اطمینان می‌دهد که کار ساخت این شهرک پس از سال 1400 خورشیدی آغاز خواهد شد.

همچنان مسعود ندیم، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت جوزجان خاطرنشان می‌سازد که آنان آماده‌گی راه‌اندازی عملیات گسترده‌یی را در شاهراه‌های جوزجان – بلخ و جوزجان فاریاب روی دست دارند. قول اردوی 209 شاهین نیز در خبرنامه‌یی آورده است که در هفتۀ گذشته محل اخاذی گروه طالبان در شاهراه جوزجان – بلخ مورد آماج حمله‌های هوایی ارتش قرار گرفته است.

این همه در حالی است که از دو سال به این‌سو در شاهراه‌های شماره یک فاریاب – جوزجان و جوزجان – بلخ ناامنی‌های گسترده‌یی جریان دارد. اخاذی طالبان از موترهای باربری و نفت‌کش‌ها یکی از عمده‌ترین چالش بازرگانان در این شاهراه عنوان می‌شود. همچنان این شاهراه‌ها هرازگاهی گواه درگیری مسلحانه میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان گروه طالبان بوده است.