مواد مخدر

کاهش 90 درصدی قاچاق مواد مخدر در بدخشان

سیمع‌الله سیحون

27 September 2020

مقام‌های امنیتی در ولایت بدخشان می‌گویند که در پی جدیت نیروهای دو سوی مرز در امر مبارزه با جرایم مواد مخدر در مرز میان بدخشان افغانستان و تاجیکستان، میزان قاچاق مواد مخدر در سال روان خورشیدی تا 90 درصد کاهش یافته است.

نثار احمد جهان‌گیر، مدیر پولیس مبارزه با مواد مخدر در فرماندهی پولیس بدخشان می‌گوید که در سال روان خورشیدی این اداره توانسته است که از قاچاق ده‌ها کیلوگرام مواد مخدر از جانب افغانستان به کشور تاجیکستان و به همین ترتیب از تاجیکستان به خاک افغانستان در امتداد مرز بدخشان با تاجیکستان جلوگیری کند.

به گفتۀ او، پولیس مبارزه با مواد مخدر در فرماندهی پولیس ولایت بدخشان توانسته است که از قاچاق 50 کیلوگرام هرویین از ولسوالی کوفاب و 20 کیلوگرام هرویین و 70 کیلوگرام چرس که قرار بود از ولسوالی شغنان به کشور تاجیکستان قاچاق شود، جلوگیری کرده و این مقدار مواد مخدر را کشف و ضبط کرده است. به سخن او، شماری از افراد به ظن و اتهام قاچاق این مواد مخدر بازداشت و به پنجۀ قانون نیز سپرده شده‌اند.

آقای جهان‌گیر، می‌افزاید که کشف و ضبط بیش از 200 لیتر مشروبات الکلی که از کشور تاجکیستان از طریق ولسوالی اشکاشم توسط قاچاق‌بران قرار بود به شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان انتقال داده شود، نیز به دست پولیس مرزی افتاده است.

مسوولان ادارۀ مبارزه با مواد مخدر در فرماندهی پولیس ولایت بدخشان، توضیح می‌دهند که افزایش همکاری‌های مرزی میان نیروهای مرزی افغانستان و تاجیکستان سبب شده است که از یک‌سال به این‌سود میزان قاچاق مواد مخدر در هر دو سوی مرزی به گونۀ چشم‌گیری کاهش یابد.

مدیر پولیس مبارزه با مواد مخدر در ولایت بدخشان خاطرنشان می‌سازد که به دنبال وضع محدودیت‌های سنگین و جدیت پولیس مرزی و مواد مخدر در امر بازداشت قاچاق‌چیان و خرده‌فروشان، میزان دست‌یابی معتادان به مواد مخدر کاهش یافته است. او می‌گوید که عدم دسترسی شماری از معتادان در مناطق مرزی به مواد مخدر سبب شده است که چندین خانواده برای تکافوی مواد مورد نیازشان به بیرون از ولسوالی‌های‌شان و حتا به شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان آواره شوند. به سخن او، این معتادان در مرکزهای درمانی معتادان مواد مخدر تداوی شده و دوباره به خانه‌های‌شان فرستاده شده‌اند.

با این حال، اعضای شورای ولایتی بدخشان با اظهار نگرانی از افزایش روز افزون مواد مخدر در ولسوالی‌های مرزی این ولایت با انتقاد از پولیس مبارزه با مواد مخدر و پولیس مرزی می‌گویند که در مواردی دیده شده است که خود پولیس در قاچاق مواد مخدر دست دارد. طلب‌الدین قادری، معاون شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که میزان رو به بالای قاچاق مواد مخدر در بدخشان با هیچ ولایت دیگری در افغانستان قابل مقایسه نیست و در مواردی هم دیده شده است که پولیس به جای مبارزه با قاچاق‌چیان، عملاً در قاچاق این مواد دست دارد. معاون شورای ولایتی بدخشان می‌افزاید که در 9 ولسوالی مرزی بدخشان بیش از دو هزار تن به مواد مخدر معتاد هستند و مواد مخدر مورد نیازشان را از خرده‌فروشانی به دست می‌آورند که با پولیس همدست هستند؛ زیرا به گفتۀ او، به دلیل افراز پاسگاه‌های امنیتی در امتداد راه‌های منتهی به ولسوالی‌های مرزی، مردم ملکی توانایی انتقال مواد مخدر را ندارند.

مدیر بخش مبارزه با مواد مخدر در فرماندهی پولیس ولایت بدخشان اما با رد این ادعا می‌گوید که هیچ‌گونه سندی مبنی بر دست داشتن پولیس در همکاری با قاچاق‌بران وجود ندارد و افزون بر این، پولیس مبارزه با مواد مخدر در سال روان خورشیدی نزدیک به صد تن از قاچاق‌چیان مواد مخدر را بازداشت و به پنجۀ قانون سپرده است.

در همین حال، باشنده‌گان ولایت بدخشان می‌گویند که پولیس مبارزه با مواد مخدر این ولایت باید افزون بر بازداشت قاچاق‌بران بزرگ و تخریب کشتزارهای کوکنار، خرده‌فروشان روی بازار را نیز به منظور جلوگیری از افزایش روز افزون معتادان مواد مخدر بازداشت و مانع فعالیت‌ آنان شود.

 پولیس مبارزه با مواد مخدر در ولایت بدخشان می‌گوید که این نهاد در سال روان خورشیدی شاهد دستاوردهای بزرگی در بازداشت قاچاق‌بران، تخریب کشتزارهای کوکنار و نابودی کارخانه‌های تولید هرویین می‌باشد و برای جلوگیری از افزایش روز افزون معتادان مواد مخدر در تلاش است که بیش‌ترین تمرکز خود را روی بازداشت بقالان و خرده‌فروشان کند و زمینه‌های دسترسی معتادان به مواد مخدر را کاهش داده و یا به صفر برساند.

ولایت بدخشان افغانستان با ولایت بدخشان تاجیکستان مرز طولانی دارد و در سال‌های گذشته امتداد این مرز، شاهد قاچاق روز افزون مواد مخدر بوده و قاچاق‌بران زیادی در پی تیراندازی نیروهای مرزی در سال‌های گذشته در این مسیر کشته و یا هم زخمی شده‌اند و شماری زیاد آنان بازداشت و در زندان‌های افغانستان و تاجیکستان به ‌سر می‌برند.

حضور قاچاق‌بران مواد مخدر در مناطق مرزی میان افغانستان و تاجیکستان سبب شده است که گروه‌های مسلح غیرمسوول در شمار زیادی از روستاهای دوردست ولسوالی شهر بزرگ بدخشان ایجاد شوند که هرازگاهی با نیروهای دولتی درگیر می‌شوند.

مسوولان بخش مبارزه با مواد مخدر در فرماندهی پولیس ولایت بدخشان اما می‌گویند که آنان به منظور کاهش سطح جرایم مواد مخدر فعالیت‌های خود را گسترش داده‌ و تلاش دارند تا جرایم مواد مخدر را در سطح بدخشان به حد اقل برسانند.