WhatsApp Image 2020-05-20 at 4.12.16 AM

کرونا؛ نگرانی علمای بدخشان از برگزاری مراسم گروهی در روزهای عید

شماری از علمای دین در بدخشان با برگزاری نشستی در شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت ضمن اظهار نگرانی از بی‌تفاوتی مردم در برابر ویروس کرونا در کشور و برگزاری مراسم گروهی در روزهای عید از باشنده‌گان این ولایت می‌خواهند که به رهنمودهای صحی عمل و فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنند.

آنان هشدار می‌دهند در صورتی که برای جلوگیری از گشت‌وگذار بی‌مورد و برگزاری مراسم گروهی در روزهای عید تدبیری سنجیده نشود، خطر بروز فاجعۀ انسانی به قوت تمام وجود خواهد داشت. نورالحق نوری، رییس ارشاد، حج و اوقاف بدخشان در این نشست می‌گوید که آنان از عدم رعایت شرایط قرنطینه، رهنمودهای بهداشتی و در نظر نگرفتن فاصله‌های اجتماعی از سوی باشنده‌گان این ولایت که منجر به گسترش ویروس کرونا می‌شود، نگران‌اند. آقای نوری می‌افزاید :«علمای دین در بدخشان در هماهنگی با ادارۀ حج و اوقاف باید به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در میان مردم برنامه‌های آگاهی‌دهی را از همین حالا روی دست گیرند و راه‌کارهای جلوگیری از گسترش این ویروس را در روزهای عید به مردم ارایه کنند.» به گفتۀ او، با آن‌که از آغاز شیوع بیماری «کووید 19» در کشور این اداره در هماهنگی با علمای دین در بدخشان برنامه‌هایی را به اجرا گذاشته است، اما در نظر دارند با افزایش برنامه‌های آگاهی‌دهی از برگزاری مراسم غیرضروری در روزهای عید جلوگیری کند.

از سویی‌هم، سعدالله ابوامان، رییس شورای علمای بدخشان می‌گوید که مسوولیت علمای دین در راستای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا سنگین است و این قشر باید در زمینۀ بلند بردن میزان آگاهی مردم در پرتو ارشادات دین اسلام به فعالیت‌های آگاهی‌دهی، بیش از هر زمان دیگر دست به کار شوند. رییس شورای علمای بدخشان با اظهار نگرانی از نادیده گرفتن هشدارهای علمای دینی و توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم، می‌گوید: «علما بارها به مردم آگاهی و هشدار داده‌اند، اما مردم به آن عمل نمی‌کنند.» به سخن او، علمای دینی وظیفه دارند تا در هماهنگی با ریاست صحت عامه پیام‌های صحی را در پرتو دستورهای دینی به منظور جلوگیری از انتشار ویروس «کووید 19» به مردم برسانند.

رییس شورای علمای بدخشان خاطرنشان می‌سازد که آنان به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا در جامعه چندین اعلامیه را صادر کرده‌اند و از مردم می‌خواهند که نماز عید را در فضای باز با رعایت فاصله‌های اجتماعی ادا کنند و از رفت‌وآمد به خانه‌های همدیگر خودداری کنند.

علمای دین در بدخشان تأکید می‌کنند که مردم باید از برگزاری مراسم فاتحه‌خوانی، عید گشتک و سایر مراسم غیرضروری خودداری کنند. آنان همچنان از حکومت محلی بدخشان می‌خواهند که تدابیر ویژه‌یی را به منظور وضع محدودیت‌ها بر گشت‌وگذار در سه روز عید، روی دست گیرد تا با ایجاد محدودیت‌های ویژه در روزهای عید از انتشار ویروس کرونا در جامعه جلوگیری شود.

در همین حال، نور خاوری، رییس صحت عامۀ بدخشان از خطیبان مساجد و باشنده‌گان این ولایت می‌خواهد که افزون بر تسریع روند آگاهی‌دهی، در برگزاری نماز عید فاصله‌های اجتماعی را رعایت کنند و با ادای نماز عید در فضای باز، با حفظ فاصله‌های اجتماعی از انتشار ویروس کرونا جلوگیری کنند. رییس صحت عامۀ بدخشان می‌گوید که ویروس کرونا در این ولایت وارد گردش اجتماعی شده است و اگر تدابیر پیش‌گیرانه به منظور جلوگیری از انتشار آن روی دست گرفته نشود و مردم به رهنمودها و توصیه‌های بهداشتی عمل نکنند، کنترل و مهار این ویروس از توان حکومت محلی و نهادهای صحی بیرون می‌شود.

رییس صحت عامۀ بدخشان در این نشست با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون عالی مبارزه با کرونا خاطرنشان می‌سازد که این کمیسیون افزون بر تسریع روند آگاهی‌دهی به مردم در زمینۀ رعایت شرایط قرنطینه و مراقبت‌های بهداشتی، هماهنگی میان اداره‌های حکومتی و غیرحکومتی، شناسایی و پی‌گیری افراد مشکوک، عملی‌سازی طرح قرنطینۀ خانه‌گی برای افراد مشکوک، وضع قیودات بر گشت‌وگذار و عملی‌سازی طرح قرنطینه، در زمینۀ نیاز سنجی نگهداری بیماران کرونا، جلب حمایت مالی حکومت مرکزی، تخصیص مکان‌های ویژه برای نگهداری بیماران مبتلا به ویروس کرونا، استخدام کارکنان صحی، پلان‌گزاری و بسیج منابع محلی در امر مبارزه با ویروس کرونا گام‌های عملی را برداشته و در این راه پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است.

مسوولان ادارۀ صحت عامۀ بدخشان می‌گویند که از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون ۱۶ واقعۀ مثبت این ویروس در این ولایت ثبت شده است. از این میان، وضعیت 2 بیمار بهبود یافته و 14 بیمار دیگر زیر مراقبت‌های صحی قرار دارند و همچنان شماری دیگری از مبتلایان در قرنطینۀ خانه‌گی بسر می‌برند.