دموکراسی و زنان

کشورها و سازمان‌های جهانی: حقوق و آزادی‌های زنان افغانستان در روند صلح حفظ شود

neshananews

08 March 2021

نماینده‌گان دیپلماتیک بیش از 20 کشور و سازمان جهانی با صدور اعلامیۀ مشترکی خواستار حفظ حقوق زنان افغانستان در روند جاری صلح این کشور شده‌اند.

نماینده‌گی‌های سیاسی آسترالیا، دنمارک، اتحادیۀ اروپا، کانادا، امریکا، ترکیه، بریتانیا، شبکۀ توسعه‌یی آغاخان، بلغاریا، فنلند، فرانسه، جرمنی، هند، ایتالیا، جاپان، سازمان ناتو، ناروی، اسپانیا و سویدن امروز (دوشنبه، هژدهم حوت) به مناسبت فرا رسیدن هشتم مارچ، روز جهانی زنان با صدور اعلامیۀ مشترکی بر اشتراک معنادار زنان در همۀ مراحل گفت‌وگوهای صلح افغانستان تأکید کرده‌اند.

بر اساس این اعلامیۀ مشترک، صلح تنها به معنای قطع جنگ و خشونت نیست؛ بلکه همۀ حقوق و آزادی‌های‌ شهروندی به ویژه حقوق زنان باید در این روند حفظ و تضمین شود. بر اساس این اعلامیه، زنان افغانستان باید بتوانند در همۀ ساختارهای مربوط به صلح و نهادهای عامه پس از توافق احتمالی صلح فعالیت کنند. حقوق زنان تضمین شود و کسانی که در جریان خشونت‌های پسین قربانی داده‌اند به عدالت دسترسی پیدا کنند.

در این اعلامیۀ مشترک آمده است که زنان افغانستان در جریان دو سال گذشته پس از داغ شدن گفت‌وگوهای صلح باوجود تهدیدهای جدی به گونۀ پیوسته برای حفظ حقوق بشری‌شان صدا بلند کرده‌اند.

بر اساس این اعلامیه، نماینده‌گی‌های دیپلماتیک این 20 کشور و سازمان جهانی از حقوق و خواسته‌های مشروع زنان افغانستان در روند صلح حمایت می‌کنند و از طرف‌های دخیل در جنگ و صلح این کشور می‌خواهند که به رعایت حقوق اساسی زنان پایبندی نشان دهند و مشارکت آنان را در این روند تضمین کنند.

این در حالی است که گفت‌وگوهای صلح افغانستان پس از سفر اخیر نمایندۀ ویژۀ امریکا به افغانستان و قطر جان دوباره‌یی گرفته است. در این گیرودار وزارت خارجۀ امریکا طرحی را به دولت افغانستان و گروه طالبان پیشنهاد کرده است که بر اساس آن یک حکومت مشارکتی موقت در کشور باید شکل بگیرد.

این طرح وزارت خارجۀ امریکا بر حفظ ارزش‌های حقوق بشری پس از توافق احتمالی صلح در کشور تأکید کرده است. هنوز روشن نیست که طالبان و حکومت افغانستان در پیوند به این طرح چه واکنشی نشان می‌دهند.