سیک ها

کمیسیون حقوق بشر از حکومت می‌خواهد که از حقوق شهروندان هندو و سیک حفاظت کند

neshananews

21 October 2020

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با ابراز نگرانی از مهاجرت گروهی شهروندان سیک و هندوی کشور از حکومت می‌خواهد که از حقوق این اقلیت مذهبی در کشور به گونۀ جدی حفاظت کند.

این کمیسیون امروز (چهارشنبه، 30 میزان) با نشر خبرنامه‌یی از مهاجرت گروهی شهروندان سیک و هندوی کشور ابراز نگرانی می‌کند. در خبرنامۀ این کمیسیون آمده است که این اقلیت مذهبی در کشور از یک مدت طولانی در وضعیت دشواری قرار دارند و حکومت نیز در حفاظت از حقوق آنان کوتاهی کرده است. کمیسیون حقوق بشر در این خبرنامه تأکید می‌کند که حکومت افغانستان بر اساس قوانین داخلی و بین‌المللی مکلف است که از حقوق هندوها و سیک‌های کشور به صورت جدی محافظت کند.

گفتنی است که شهروندان هندو و سیک کشور در سال‌های اخیر به شکل گسترده‌یی آماج حمله‌های تروریستی گروه داعش قرار گرفته‌اند. دست‌کم‌ در دو حملۀ مرگ‌بار گروه داعش در عبادت‌گاه‌های این شهروندان در کابل و ننگرهار، ده‌ها تن کشته و یا زخمی شده‌اند.

در کنار این، هندوها و سیک‌های افغانستان از نظر اجتماعی نیز با تبعیض مواجه هستند. بیشتر آنان از رفتن به مکتب، کار و زنده‌گی به مانند سایر شهروندان دیگر کشور محروم‌اند. در پی این نابسامانی‌ها، شمار زیادی از شهروندان هندو و سیک کشور به شکل گروهی افغانستان را مقصد هند ترک کردند.