کمیسیون حقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر: طالبان باید فوراً با آتش‌بس سرتاسری توافق کنند

neshananews

20 October 2020

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به حملۀ طالبان در غور، کشتار غیرنظامیان را جنایت جنگی عنوان می‌کند و از گروه طالبان می‌خواهد که به گونۀ فوری با آتش‌بس سرتاسری در کشور توافق کنند.

این کمیسیون امروز (سه‌شنبه، 29 میزان) با نشر خبرنامه‌یی به حملۀ طالبان در غور اشاره می‌کند و می‌گوید که در این حمله 16 فرد ملکی کشته شده و 125 تن دیگر زخمی شده‌اند. در خبرنامه آمده است که در این میان 5 زن و 35 کودک نیز شامل است.

خبرنامۀ کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌افزاید که حمله‌هایی که غیرنظامیان در آن قربانی می‌شوند در تضاد کامل با قوانین بشردوستانه بین‌المللی است و مصداق کامل جنایت جنگی شمرده می‌شود. مسوولان این کمیسیون می‌گویند که ادامۀ این دست حمله‌ها روند مذاکرات صلح را متأثر می‌سازد و فرصت تاریخی برای تأمین صلح در کشور را نابود خواهد کرد.

از همین‌رو، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از گروه طالبان می‌خواهد که از راه‌اندازی حمله‌هایی که به غیرنظامیان آسیب می‌رساند، خودداری کنند و فوراً آتش‌بس سرتاسری در کشور اعلام کنند.

این در حالی است که دو روز پیش طالبان یک حملۀ مرگ‌باری را در شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور انجام دادند. این حملۀ انفجاری با واکنش‌های گسترده‌یی روبه‌رو شده است. حمله‌های گروه طالبان در حالی در کشور افزایش یافته است که گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان هیأت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر ادامه دارد.