کمیسیون حقوق بشر

کمیسیون حقوق بشر: طالبان خشونت‌‌ها را توقف دهند و فوراً به میز مذاکره برگردند

neshananews

10 July 2021

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از محدود شدن دسترسی شهروندان به مواد اولیه در مناطق زیر تصرف طالبان انتقاد می‌کند. این کمیسیون از گروه طالبان می‌خواهد که خشونت‌ها را توقف دهند و فوراً به میز مذاکره برگردند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر بامداد امروز (شنبه، نوزدهم سرطان) در برگۀ تویترش می‌نویسد که تشدید خشونت‌ها در دو ماه گذشته از سوی طالبان باعث کشته شدن صدها غیرنظامی و بی‌جا شدن هزاران شهروند کشور شده است.

در تویت این کمیسیون آمده است که هم‌اکنون هزاران خانواده در ولایت‌هایی که اخیراً گواه تشدید خشونت‌ها بوده‌اند به مواد غذایی، خدمات صحی، آموزش و سایر حقوق بشری و بشردوستانه دسترسی ندارند.

این کمیسیون از ادامۀ خشونت‌هایی که باعث بی‌جاشدن شمار بیش‌تر شهروندان می‌شود، ابراز نگرانی کرده و می‌افزاید که در شرایط موجود هیچ اقدامی مهم‌تر از توقف جنگ در کشور، نیست.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از طالبان می‌خواهد که هرچه زودتر خشونت‌ها را پایان دهند و به میز گفت‌وگوهای صلح باز گردند.

این خواست کمیسیون حقوق بشر در حالی مطرح می‌شود که در جریان دو ماه گذشته میزان خشونت‌ها در کشور به گونۀ بی‌سابقه‎یی افزایش یافته است. بر اساس ارقام دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد، دست‌کم 40 هزار خانواده در هفته‌های اخیر در افغانستان از مناطق‌شان بی‌جا شده‌اند.