AIHRC_HQ

کمیسیون حقوق بشر: ملل متحد و جامعۀ جهانی باید از همۀ ظرفیت‌ها برای برقراری صلح استفاده کنند

neshananews

22 June 2021

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به افزایش حمله‌های تهاجمی طالبان بر ولسوالی‌ها از سازمان ملل متحد و جامعۀ جهانی می‌خواهد که از همۀ ظرفیت‌ها برای برقراری صلح در افغانستان کار بگیرند.

این کمیسیون امروز (سه‌شنبه، اول سرطان) با نشر خبرنامه‌یی می‌نویسد که خشونت‌های اخیر در کشور به نقض گستردۀ حقوق بشر منجر شده است. خبرنامۀ این کمیسیون می‌افزاید که حمله‌های تهاجمی طالبان در جریان نزدیک به دو ماه گذشته باشنده‌گان بیشتر ولسوالی‌های دوردست را با دشواری‌های اقتصادی روبه‌رو ساخته است.

 به باور مسوولان کمیسیون، شمار زیادی از ولسوالی‌ها هم‌اکنون در محاصرۀ اقتصادی قرار دارند و دسترسی باشنده‌گان آن به خدمات اولیه با دشواری روبه‌رو شده است.

این کمیسیون از دولت و گروه طالبان می‌خواهد که خشونت‌های جاری در کشور را به گونۀ فوری پایان دهند و ضمن توافق روی آتش‌‌بس، گفت‌وگوهای معناداری را برای یافتن یک راه حل سیاسی برای ختم جنگ در کشور آغاز کنند.

این نهاد همچنان از سازمان ملل متحد و جامعۀ جهانی می‌خواهد که از همۀ ظرفیت‌ها و امکانات برای پایان جنگ و پیشرفت در روند صلح افغانستان استفاده کنند.

از این پیش کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز از وضعیت دشوار حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواهان برقراری آتش‌بس فوری در این کشور شده‌ است.

این در حالی است که طالبان همزمان با آغاز روند خروج نیروهای خارجی از کشور، حمله‌های تهاجمی بر ولسوالی‌ها را افزایش داده‌اند. در یک هفتۀ گذشته چندین ولسوالی بین طالبان و نیروهای امنیتی دست‌به‌دست شده‌اند.