ناامنی

کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستار برقراری آتش‌بس فوری در افغانستان شد

neshananews

22 June 2021

کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از افزایش 41 درصدی خشونت‌ها در افغانستان انتقاد می‌کند. این کمیسیون خواهان برقراری آتش‌بس فوری در کشور شده است.

کمیشنری عالی حقوق بشر دیشب (سه‌شنبه، اول سرطان) گزارشی را در زمینۀ وضعیت حقوق بشر در جهان منتشر کرده است. بخشی از این گزارش به چگونه‌گی وضعیت حقوق بشر در افغانستان اختصاص یافته است.

بر اساس این گزارش، ادامۀ خشونت‌ها در افغانستان به نقض دوامدار حقوق شهروندان این کشور منجر شده است. طبق این گزارش، میزان خشونت‌ها در افغانستان در یک سال گذشته به ویژه پس از آغاز گفت‌وگوهای صلح میان هیأت‌های مذاکراتی دولت افغانستان و گروه طالبان نسبت به سال قبلی آن دست‌کم 41 درصد افزایش یافته است.

در این گزارش همچنان آمده که خروج نیروهای خارجی آیندۀ شهروندان افغانستان را در وضعیت مبهمی قرار داده و نگرانی‌های جدی را در میان شهروندان به ویژۀ زنان، خبرنگاران و فعالان حقوق بشر ایجاد کرده است.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد از دولت افغانستان و گروه طالبان می‌خواهد که خشونت‌ها را به گونۀ فوری پایان دهند و برای پایان جنگ در این کشور تلاش‌های خود را بیشتر کنند.

این در حالی است که در دو ماه گذشته میزان درگیری‌های مسلحانه میان طالبان و نیروهای امنیتی در کشور به شدت افزایش یافته است. ولسوالی‌های کشور همه‌روزه میان طالبان و نیروهای امنیتی دست‌به‌دست می‎شود.