گردهمایی مدنی

کنش‌گران اجتماعی در جوزجان خواستار توقف خشونت‌ها در کشور شدند

شماری از عالمان دین و کنش‌گران اجتماعی در یک گردهمایی اعتراضی در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان از طرف‌های درگیری جنگ در کشور می‌خواهند که خشونت‌ها را پایان بخشند. آنان از جنگ‌جویان گروه طالبان می‌خواهند که پس از این به حمله‌های مرگ‌بار انتحاری و انفجاری در کشور پایان دهند و راه صلح را در پیش بگیرند.

این عالمان دین و فعالان مدنی می‌گویند که قرار است نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند و ادامۀ جنگ میان طالبان و نیروهای نظامی دولت بی‌معنا خواهد بود. به باور آنان، جنگ جاری در کشور به معنای قتل گروهی شهروندان این سرزمین شمرده می‌شود.

مولوی حمیدالله حق‌یار به نماینده‌گی از ریاست حج و اوقاف ولایت جوزجان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که طرف‌های درگیر جنگ باید به حرمت ماه رمضان خشونت‌های جاری در کشور را توقف دهند. آقای حق‌یار اضافه می‌کند که انتظار عالمان دین از طالبان این است که در روزهای عید آتش‌بس سرتاسری اعلام کنند.

در همین‌حال، ذبیح‌الله حداد، کنش‌گر مدنی در جوزجان علاوه می‌کند که آنان با برگزاری گردهمایی‌های صلح‌خواهی، حمله‌های خشونت‌بار طالبان را نکوهش می‌کنند. او از سران گروه طالبان می‌خواهد که خشونت‌ها را کاهش دهند و به صلح تمکین کنند. به باور آقای حداد، پس از بیست ‌سال جنگ و خون‌ریزی در کشور یگانه راه حل برای پایان خشونت‌ها آغاز و تسریع گفت‌وگوهای مستقیم صلح است. این فعال مدنی تأکید می‌کند که کنش‌گران مدنی در جوزجان خواهان صلح باعزت و پایدار هستند.

از سوی دیگری، مولوی شاه‌ولی‌الله جوزجانی با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها در کشور بیان می‌کند که در درگیری‌ و انفجارهای پسین بیش‌تر افراد ملکی قربانی شده‌اند. به باور آقای جوزجانی، در روزهای مقدس رمضان و عید جنگ و خشونت از سوی یک مسلمان در برابر مسلمان دیگری ناجایز و حرام است. این عالم دین در جوزجان نیز همانند سایر اشتراک‌کننده‌گان این گردهمایی از طالبان می‌خواهد که در روزهای عید آتش‌بس اعلام کنند.

این گردهمایی از سوی عالمان دین و کنش‌گران مدنی در شهر شبرغان جهت نکوهش رویداد خونین ولایت لوگر برگزار شده است. بر اساس گزارش وزارت امور داخله، پنج روز پیش (دهم ثور) در پی انفجار موتر بمب‌گذاری شده در مرکز ولایت لوگر دست‌کم ۲۱ نفر کشته شده و ۹۱ تن دیگری زخمی شده‌اند. بیش‌تر قربانیان این رویداد را افراد ملکی تشکیل می‌دهند.