شب یلدا

گرامی‌داشت از یلدای 1399 در ولایت جوزجان

محمدجان آریا

21 December 2020

در چند سال پسین در ولایت جوزجان از شب یلدا به عنوان یک شب فرهنگی به گونۀ گسترده‌یی گرامی‌داشت می‌شود. فرهنگیان، خبرنگاران و کنش‌گران مدنی در شهر شبرغان، با برگزاری برنامه‌های متعددی از این شب فرهنگی میزبانی می‌کنند. باشنده‌گان این ولایت شب یلدا را با خوردنی‌های ویژۀ یلدایی مانند تربز و انار در کنار هم گرامی می‌دارند. جوانان با برگزاری برنامه‌های موسیقی، شعرخوانی، قصه‌خوانی و فال‌بینی درازترین شب سال را بدرود می‌گویند.

نیلا صادق اوغلو، فعال رسانه‌یی در شهر شبرغان است که برنامۀ ویژه‌یی را به مناسب شب یلدا تدارک دیده است. او در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید تا یک دهۀ پیش برنامه‌های دورهمی بزرگی برای گرامی‌داشت از شب یلدا در این شهر برگزار نمی‌شد. خانم اوغلو می‌افزاید که در چهار سال پسین با برگزاری برنامه‌های متعدد یلدایی از سوی فرهنگیان، خبرنگاران و فعالان مدنی از شب یلدا پذیرایی خوبی صورت می‌گیرد.

نیلا صادق اوغلو با برگزاری برنامۀ بزرگ یلدایی شماری از شاعران، نویسنده‌گان، فعالان مدنی و خبرنگاران را کنار هم گرد آورده است. به گفتۀ خانم اوغلو، باشنده‌گان ولایت جوزجان شب یلدا را به ‌عنوان یک ‌شب فرهنگی می‌شناسند. در شب یلدای امسال دست‌کم سه برنامۀ بزرگ فرهنگی از سوی خبرنگاران و فعالان مدنی در شهر شبرغان برگزار شده است. این برنامه‌ها با سرود و شعر همراه بوده است.

عبدالمعروف آذر، جوان فعال و پرکار در جوزجان که در سه برنامۀ یلدایی شرکت کرده است، می‌گوید که این تجربه برایش بی‌سابقه بوده است. به سخن آقای آذر، برگزاری برنامه‌های فرهنگی باعث علاقه‌مندی مردم به صلح می‌شود و از سوی دیگر وحدت را میان اقوام مختلف کشور به وجود می‌آورد. آقای آذر می‌افزاید که در این سه برنامه زنان و مردان بدون هیچ تفاوت جنسیتی برای همدیگر شعر سرودند و قصه گفتند.

همچنان فریده امینی، خبرنگار در ولایت جوزجان به این باورست که شب یلدا در حقیقت شب افسانه‌گویی و حافظ‌‌ خوانی است. او تصمیم دارد در سال‌های آینده برنامه‌هایی یلدایی را بزرگ‌تر و با شکوه‌تر برگزار کند.

امسال گرامی‌داشت از شب یلدا در شهرهای بزرگی مانند هرات، بلخ و کابل در مقایسه با سال‌های گذشته رونق بیشتری داشت. وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور نیز در برنامۀ ویژه‌یی از شب یلدا گرامی‌داشت کرده است.

شب یلدا درازترین شب سال شمرده می‌شود؛ شبی که خزان عمرش را به زمستان می‌بخشد. از این شب به شمول افغانستان در کشورهای آسیای میانه، ایران، آذربایجان و ترکیه نیز تجلیل می‌شود. شب یلدا نیز مانند نوروز یک میراث فرهنگی چندملیتی شناخته می‌شود.