ولسوالی بنگی

گروگان‌گیری ده‌ها باشندۀ ولسوالی بنگی تخار از سوی فرمانده تفنگ‌داران غیرمسوول

منابع محلی در ولسوالی بنگی ولایت تخار می‌گویند که حاجی فتح‌ خان‌آبادی، یکی از فرماندهان مسلح غیرمسوول چهل تن از باشنده‌گان منطقۀ شینواری را گروگان گرفته و دو باشندۀ این منطقه را تاکنون تیرباران کرده است. به گفتۀ منابع محلی، این فرمانده مسلح غیرمسوول پس از آن به گروگان‌گیری باشنده‌گان این محل اقدام کرده که شماری از افرادش دیروز (جمعه، چهاردهم جوزا) در کمین طالبان کشته و زخمی شده‌اند. این فرمانده محلی باشنده‌گان شینواری را به اتهام همکاری با طالبان گروگان گرفته است.

باشنده‌گان محل می‌افزایند که تفنگ‌داران وابسته به حاجی فتح خان‌آبادی از مردم محل به زور عشر گردآوری می‌کنند و آنان از دست این تفنگ‌داران به ستوه آمده‌اند.

مسوولان امنیتی در ولایت تخار نیز تأیید می‌کنند که افراد وابسته به حاجی فتح خان‌آبادی دیروز هنگام رفتن به منطقۀ شینواری برای گردآوری عشر با کمین طالبان روبه‌رو شده‌اند. خلیل اسیر، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت تخار می‌گوید که در این رویداد ده تن از افراد این فرمانده مسلح غیرمسوول کشته شده و شش تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.

به گفتۀ او، این فرماندۀ مسلح غیرمسوول در واکنش به این رویداد باشنده‌گان محل را به دلیل آن ‌چه همکاری با طالبان خوانده می‌شود، زیر فشار قرار داده و به پایگاه نظامی خود فرا خوانده است.

یک منبع امنیتی در ولایت تخار که نخواست نامش گرفته شود، می‌گوید که افراد مربوط به حاجی فتح چهل تن از باشنده‌گان منطقۀ شینواری را گروگان گرفته و دو تن آنان را تیرباران کرده است.

مسوولان امنیتی در تخار خاطرنشان می‌سازند که حاجی فتح از تفنگ‌داران غیرمسوول در ولسوالی خان‌آباد است که بخش‌هایی از ولسوالی بنگی تخار را زیر تصرف دارد. به سخن آنان، هرچند این فرمانده مسلح غیرمسوول در نبرد با گروه طالبان با نیروهای امنیتی کشور همکاری می‌کند، اما باشنده‌گان محل همواره از زورگیری، آزار و اذیت این فرمانده مسلح غیرمسوول شکایت دارند.

با این حال، مقام‌های محلی در تخار به سربازان پولیس دستور داده‌‌اند که هرچه زودتر وارد اقدام شوند و باشنده‌گان محل را از اسارت این فرمانده مسلح غیرمسوول آزاد سازند.