IMG-20200224-WA0026

گشایش دوباره مرز با ایران /صحت عامه هرات: این اقدام خطرناک است

عاطفه غفوری

25 February 2020

مسوولان ریاست صحت عامه هرات می‌گویند گشایش دوباره مرز با ایران می‌تواند منجر به فاجعه شود.

عبدالحکیم تمنا رئیس ادارۀ صحت عامه هرات می‌گوید بستن مرزها با کشورهایی که در آنها ویروس انتشار یافته یک اقدام معمول است و مشخص نیست شورای امنیت کشور به چه دلیلی اقدام به بازگشایی مرزها کرده است.

مرز مشترک هرات با ایران روز گذشته به منظور پیش‌گیری از ورود افراد آلوده به ویروس کرونا، از سوی شورای امنیت ملی کشور مسدود شده بود.

اما بامداد امروز سه‌شنبه شورای امنیت خبر از بازگشایی مجدد این مرز داده است.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی کشور در توییتر خود نگاشته که بر اساس تصمیم کمیتۀ کاری ویروس کرونا در کشور و برپایه راهنمایی‌های سازمان صحی جهان، روند عبور و مرور مسافرین از مرز با ایران به حالت عادی بازگشته است.

این تصمیم با نگرانی شهروندان و مسوولان صحت، در هرات مواجه شده است.

احسان احمدی یکی از شهروندان هرات می‌گوید حکومت با این تصمیم، جان شهروندان بیشتری از مردم هرات را به خطر خواهد انداخت.

او می‌گوید معلوم نیست که این تصمیم شورای امنیت، چه نتایج هولناکی برای هرات رقم بزند.

اقدامات ویژه، تعطیلی تالارها و مکاتب در هرات

همزمان والی هرات می‌گوید در حال رایزنی با مقامهای شورای امنیت کشور است تا چگونگی کنترول و احتمال مسدود شدن دوبارۀ مرزها را بررسی کنند.

عبدالقیوم رحیمی والی هرات در کنفرانسی خبری گفت که کمیته صحی در هرات برای کنترول شیوع ویروس کرونا در این ولایت دست به اقدامات ویژه‌ای زده است.

این اقدامات شامل دستور به تمام بخش‌ها در این ولایت برای جلوگیری از تجمع افراد در سالن‌های عمومی، تالارهای عروسی، سوناها، حوض‌ها، کافی‌شاپ‌ها و حمام‌ها جلوگیری می‌شود.

علاوه بر این ریاست معارف هرات نیز به تمام مراکز آموزشی در این ولایت دستور داده است تا از امروز فعالیت‌های خود را به صورت موقت متوقف کنند.

تصمیم به بازگشایی مرز با ایران در حالی گرفته می‌شود که روز گذشته ده‌ها مسافر در آن سوی مرز پس از ساعت‌ها انتظار مجبور به بازگشت به ایران شدند.

اما بازگشایی مرز سبب شده تا بر ترس مردم از شیوع بیشتر ویروس کرونا در هرات دامن زده شود.